Kraftstik 16 amp, 220 volt, 1 fase - opgradering

Jeg har købt elbil med levering i marts 2022 og har derfor tjekket mit røde kraftstik i garagen, der trods kraftig kabling 'kun' kan levere 230 volt i 16 ampere i en fase. Altså en relativt svag ladetid på (1×16×230) på 3,7 kWh.

Hvad er den billigste og nemmeste løsning, hvis jeg gerne vil øge ladehastigheden til > 6 kWh? 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et 16A CEE stik vi taler om, ikk'?

Jeg lader min elbil fra sådan et stik og lader med 11 kW, så hvis det er lavet korrekt burde du kunne gøre det samme.
Ja såfremt at bilen kan lade med mere end 1 fase
Tak alle for de hurtige svar ;) Jo, samme røde CEE stik, som i perhans' svar.

Hvad den gamle ejer har tænkt ved jeg ikke, men stikket yder lige nu kun 230 volt i 16 ampere. Hvis jeg kan 'nøjes' 7,3 kWh ser jeg som lægmand tre muligheder:

1. Hvis jeg får elektrikeren til at opgradere kablingen til 400 volt kan elbilen lade med 1 x 400 x 16 = 6,4 kWh, hvilket vil være ok med mit moderate kørselsbehov.

2. Eller gå med tre faser i 230 volt og få næsten samme resultat som ovennævnte:  1,73 x 16 x 230 = 6,37 kWh

3. Gå linen ud og gøre som Larsen foreslår, at opgradere til 400 volt og 3 faser; nemlig: 1,73 x 16 x 400 = 11 kWh.

Hvis option 1 eller 2 overhovedet er muligt og billigt, kunne det være mit valg. Hvad tanker I?

Men er option 3 kun marginalt dyrere går jeg selvfølgelig med det :)
Annonce
Jo, bilen kan lade på 3 faser. Forstår jeg mfrosts svar rigtig kan kablingen let opgraderes til 400 volt på eltavlen?

mfrost skrev den 22-12-2021 22:20:56

spænding imellem
Fase 1 og nul = 230 volt
Fase 2 og nul = 230 volt
Fase 3 og nul = 230 volt
Fase 1 og 2 = 400 volt
Fase 1 og 3 = 400 volt
Fase 2 og 3 = 400 volt
Og,sådan er det altid. kan din bil lade på,mere end 1 fase ?.. 

Det mest naturlige vil være at der er trukket et 5-leder kabel til dit stik, og at alle 3 faser er ført frem, så mon ikke at du allerede har 3x400 volt?
Hvis du vil udnytte alle 3x16 amp, kræver det sikkert et 4 mm2 kabel, da du vil få “kontinuerlig” belastning.

Søren O
Prøv at skrue låget af stikket og vis os et billede af ledninger. Det vil være underlig om der ikke er en 5 leder kabel i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For at få 11 kWh ud af en 3 faset installation skal du ikke have 400 v på hver fase….. da du har 230 på hver fase og da spændingen imellem hver fase er 400 v så,er regne stykket netop 1,73 (kvadratrod af 3) x 16 x 400 som er lig med 11 kWh. Og kan din bil,lade på alle 3 fase så bruger den ikke nul, da den dermed generer sit eget nulpunkt, og dermed er dermed ka du opnå 11 kWh .
Jeg tro at du misforstå,den med 400 v og 230 v i en krafgruppe hvor der er 400 volt så har hver fase en spænding på 230 v IKKE 400 v….. det er en ofte forekommet misforståelse blandt ikke fagfolk. Så hvis du får installeret 400 v på,hver fase som jeg forstår at du gerne vil så generer du faktisk 690:v på hver fase og din lader muligvis også en hel del elektronik i din bil vil sige puuuvvv og så bliver det dyrt, men det er jeg sikker på at din elektriker så skal modsætte sig at gøre da det ikke er noget man bruger til alm husbrug, men i sværindustri.
 Jeg vil så også lige tilføje af sin udregning ved 230 v er forkert.. når man udregner effekten i en 3 faset så hedder formlen på elektrikeraprog
P = un x kvadratrod3 x In
så så tager vil lige nogle termer
Uf = spænding på hver fase
Un er spændingen imellem 2 faser
P er lig med effekten (kWh)
In er li med sikringsstørrelsen

 Un er lig uf x kvadratrod3 = 400 v ,in er sikringsstørrelsen
Så regnestykket hedder
P = 400 x 1,73 x 16 dette giver en P på 11 kWh
Du kan ikke sige P = 230 x kavdratrod3 x 16 og dermed komme frem til at den kan lade med 6,37 kWh, dette  regnestykke er forkert da du har brugt den formel der hedder
P = uf x kvadratrod3 x In, 230x kavdratrod3 x 16 og det kan man ikke bruge til 3 faset effektberegning.

og så prøver jeg lige for 3. Gang kan di vil lade på kun 1:eller alle 3 faser for,hvis den kan lade med 3 faser så vil den trække 11 kWh ud af dit cee stik ( som har 230v på hver fase). For jeg forstår ikke hvorfor at vil vil lade med 1 fase på 400 v…det tvivler jeg på at din elektronik kan klare uden at lukke røg ud af komponenterne….. røg er faktisk den vigtigste del i elektronik for slipper det ud så er elektronikken død 😁
Fasespændingen er 230V og netspændingen er 400V. Du vil aldrig få noget med 690V i DK. De 690 er et regneudtryk til brug ved beregning af effekten P(kW).

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis