Kraftstik 16 amp, 220 volt, 1 fase - opgradering

Jeg har købt elbil med levering i marts 2022 og har derfor tjekket mit røde kraftstik i garagen, der trods kraftig kabling 'kun' kan levere 230 volt i 16 ampere i en fase. Altså en relativt svag ladetid på (1×16×230) på 3,7 kWh.

Hvad er den billigste og nemmeste løsning, hvis jeg gerne vil øge ladehastigheden til > 6 kWh? 
Jeg har købt elbil med levering i marts 2022 og... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost:
Det lykkedes dig at få det til at være meget indviklet.
for eksempel denne hvor ca. halvdelen er rigtig:
så så tager vil lige nogle termer
Uf = spænding på hver fase
Un er spændingen imellem 2 faser
P er lig med effekten (kWh)
In er li med sikringsstørrelsen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der er et rødt 16A CEE stik, er der stor sandsynlighed for at du har 3faser, og dermed kan lade med 11kw.
Man opsætter normalt de blå enkeltfasede, hvis der kun er én fase.

Man har i dk 230v mellem nul og fase, dette giver 400v mellem de enkelte faser, grundet den indbyrdes fase forskydning. Det er således ikke et spørgsmål om at opgradere noget til 400v. 400v har du hvis du har flere 230v faser.

Godt så.

Imidlertid går min mistanke på, at du muligvis ikke har det rette materiel til at lade din bil med 11kw.

Jeg antager at du lader via din type 2 mormorlader, måske kan den ikke udnytte mere end 3,7kw, dvs. Én fase, selvom den har det korrekte stik monteret.
Man kan få 3faset adapter til sin mormorlader, også selvom den ikke kan udnytte flere end én, af den grund at man så kan finde strøm flere steder, end hvis man kun havde et én faset stik.
Ofte kan de en medfølgende mormorlader netop kun lade med én fase, og derfor max 3,7kw.

Du er nød til at checke om hele forsyningsvejen, fra tavle til bil, er indrettet til 3-faset drift.

Prøv at oplyse lidt mere om det materiel du anvender til at oplade din bil.

Hvilken lader?
Hvilken bil?
Hvilke adapterstik?
Hvordan ser gruppen i tavlen ud?

Elektronikteknikeren
Tak alle for de gode svar 😊 Det gik op for mig at feltet er kompliceret og jeg valgte derfor at først at se hvor meget bilen ville lade med og dernæst om nødvendigt at få en elektriker ud.

Bilen Hyundai Ioniq 5 kom i denne uge og det var med nogen spænding jeg satte laderen til, MEN for sørensen: 11Kwh sagde displayet! Lucky me!

Altså var kraftstikket installeret korrekt og kan trække 400 volt i 16 ampere på 3 faser.

Nu har jeg bare brug et forlængerkabel, men det spørgsmål fortjener nok sin egen tråd; derfor laver jeg et nyt indlæg.
Når der er gået nogle timer med ladning, så ser du lige på gruppeafbryderen til din lader, og mærker efter om den er mere end håndvarm. 

fase
Jeg har selv en 400v 16amp dedikeret el-lader til bil. Men lige ved siden af har jeg 400v 20amp CEE stik. Ville også selv bruge CEE stikket når det skal gå hurtigere, men kan ikke finde et kabel der kan gå fra CEE til billader stik type 2.

Hvilket stik bruger du Jasper? Det bedste ville være noget adapter lignede noget, så ikke det bliver alt for dyrt hvis det skal være helt nyt kabel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du kan ikke få en adapter der får direkte fra CEE til type 2, da der er kommunikation indbygget i type 2 kablet, som bestemmer ladestrøm, samt om bilen er tilstede eller ej.

Derfor har mormorkablet en klods på midten, som gør dette.

Mormorkablet er netop en adapter fra eks. CEE til type 2.


Elektronikteknikeren
Min proces ind alt det her elbil halløj var måske lidt heldig:

1. Kørte benzin, men tog en beslutning om elbil.
2. Besøgte forhandleren og bestilte bilen, der havde en leveringstid på 4 mdr.
3. Tilfældigt opdager jeg et CEE stik min garage, der havde gemt sig bag nogle papkasser.
4. Ringer til ecocharging.dk, der fortæller at stikket installeret korrekt burde være 400 volt i 16 ampere over 3 faser. Jeg bestiller derfor denne lader, der kan gå direkte i mit CEE/kraftstik => Lader
5. Venter tålmodigt på bilen og vil først bestille en elektriker efter at have testet min bil, lader og stik.
6. Miraklet sker og jeg lader med 11 Kwh. Ingen elektriker nødig.

Hvilken lader har du købt? Jeg valgte af gode grunde en 'mobil' lader og ikke fast installation, da jeg jo blot kunne koble mig på kraftstikket.

Tænker du sidder med en lader til fast installation?

P.S. Har kørt elbil i 4 dage. Kommer aldrig tilbage til benzinsamfundet af mange gode grunde, men prisen per kørt kilometer er jo latterlig lav 😉

Længste tur kørt var 225 km, brugte 44 kWh, regenerede 8 kWh; altså brugt totalt 36 kWh købt ind til 1,07 kr. per kWh = 38,45 kr.

Min Audi kørte ca. 16 km/l; hvorfor samme tur ville have kostet 225 km/16 x 13,09 kr. (literprisen benzin) = 184,07 kr.

Og så gider vi ikke tale CO2 afgiften, det grønne billån (1% p.a.) og det billige serviceeftersyn hvert andet år 😉

Jeg bruger dette kabel fra CEE 16A til type 2 stik. Det findes også i en 32A version, der så kan lade med 22kW.
Jasper_5 skrev den 29-01-2022 17:05:28

Min proces ind alt det her elbil halløj var måske lidt heldig:

1. Kørte benzin, men tog en beslutning om elbil.
2. Besøgte forhandleren og bestilte bilen, der havde en leveringstid på 4 mdr.
3. Tilfældigt opdager jeg et CEE stik min garage, der havde gemt sig bag nogle papkasser.
4. Ringer til ecocharging.dk, der fortæller at stikket installeret korrekt burde være 400 volt i 16 ampere over 3 faser. Jeg bestiller derfor denne lader, der kan gå direkte i mit CEE/kraftstik => Lader
5. Venter tålmodigt på bilen og vil først bestille en elektriker efter at have testet min bil, lader og stik.
6. Miraklet sker og jeg lader med 11 Kwh. Ingen elektriker nødig.

Hvilken lader har du købt? Jeg valgte af gode grunde en 'mobil' lader og ikke fast installation, da jeg jo blot kunne koble mig på kraftstikket.

Tænker du sidder med en lader til fast installation?

P.S. Har kørt elbil i 4 dage. Kommer aldrig tilbage til benzinsamfundet af mange gode grunde, men prisen per kørt kilometer er jo latterlig lav 😉

Længste tur kørt var 225 km, brugte 44 kWh, regenerede 8 kWh; altså brugt totalt 36 kWh købt ind til 1,07 kr. per kWh = 38,45 kr.

Min Audi kørte ca. 16 km/l; hvorfor samme tur ville have kostet 225 km/16 x 13,09 kr. (literprisen benzin) = 184,07 kr.

Og så gider vi ikke tale CO2 afgiften, det grønne billån (1% p.a.) og det billige serviceeftersyn hvert andet år 😉

 Jeg har købte et hus hvor der var en Clever ladestander KEBA P20 fra dengang man kunne eje dem. Har haft lidt problemer med den, og skulle selv fixe den, da Clevers eneste løsning var at jeg kunne få lov til at LEJE en for 7000-8000 engangsbeløb og så 700 kr om måneden (dog derefter opladning refunderet). Men jeg ville meget hellere beholde den jeg ejer, så heldigvis virker den igen. Har dog også dette CEE stik, som også blev brugt som billader, men som er kraftigere (20 ampere). Ville dog have ønsket det var nok med en lille billig adapter, og vil ikke lige give 3000-4000 bare for at lade lidt hurtigere. 

Jeg kan dog se at jeg kan programmere Clever ladestander om, så den lader på 20 ampere i stedet for 16 ampere, hvis jeg så blot bytter kablerne rundt med CEE stikket. Mener CEE stikket bruger 4 eller 6 mm2 kabel (kan ikke huske), hvorimod Clever bruger 2.5 mm2. Så måske vælger jeg den løsning. 

Havde selv en gammel dieselhakker og det kan simpelthen ikke betale sig. Min afbetaling på billån + kwh forbrug er billigere end diesel + ejerafgift jeg gav på min gammel diesel bil. Faktisk sparer jeg ca 6000 om året, med en el-bil der er 10 år nyere. Og så mindre hovedpine med tandrem, dieselpartikelfilter og alt muligt andet. Kører ca 100 km pr dag. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis