Vi har en 16A 3 faset gruppe som trækker en keramikovn - og ovnen bruger det hele!! Det er sådan set også planen, men for et par dage siden fejlede den i et brændingsprogram - kort efter der var fuldt knald på alle 3 faser.
Det er styringen til ovnen melder en fejl der siger den ikke kan varme nok i forhold til programmet - hvilket kan passe med at 1 fase er faldet ud....
Nu har jeg en 'logger' på måleren, så jeg kunne på tidspunkt for fejlen se at er sammenfald med at en række udendørs LED lyskæder som sidder samme gruppe blev tændt. Det kunne vel udløse en overbelastning - da ovnen jo allerede har kørt på max et stykke tid, og der er en (kortvarig) høj startstrøm på lyskæderne
Automatsikringen er ikke slået fra på afbryderen (som den ville ved en kortslutning) - så spørgsmålet går på hvad der rent faktisk sker ved overbelastning??
Jeg kan via google se at der er spole der 'trigger' afbryderen ved kortslutning - mens beskyttelse mod overbelastning sker ved opvarmning af en bimetal forbindelse. Når overbelastning er for stor, så afbrydes forbindelsen der.
Spørgsmål
1) Sker afbrydelsen UDEN at afbryderen aktiveres???
2) Genindkobles der automatisk efter afkøling???
3) Vil den afbryde alle 3 faser ved overbelasting af 1???
Ovnen har kørt programmet igennem ved senere forsøg (efter at lyskæderne VAR tændt) - så..... Underligt!
Nogen der kan komme med tip / info?
mvh Frank