Filt på gipsplader

Er der en venlig sjæl der gider skrive en kort vejledning i hvordan man opsætter filt på gipsplader (nedsænket loft i badeværelse)?

Jeg har på vådrumslimen læst mig til at limen rulles ud på gipsen, og filtbanerne derefter påføres, med et 3 cm overlap. Derefter skal man skære i dette overlap, for at lave perfekte samlinger. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt gipsen skal grundes med et eller andet først, som f.eks. fortyndet lim. Kender heller ikke "tricks'ene" til hvordan man kommer udenom forhindringer i loftet (i mit tilfælde en faldstamme og et skråt indhak).

På forhånd tak.

-AllanE

Mvh. AllanE
Er der en venlig sjæl der gider skrive en kort... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er rigtigt mange gode råd, til opsætning af glasfilt.
Men rent materialemæssigt, skelnes der imellem:

Tørre rum, alm vævklæber + vævfylder + maling
Fugtige rum, fugtstabil klæber + vævfylder + maling
Våd zoner, armeringsklæber + armeringsklæber + maling
Med vådzone, menes der direkte påvirkning af vand.

Nogle bruger lim til at forgrunde med, og andre bruger microdispers/forankringsgrunder/væg & pudsgrunder.

Til grunding af glasfilt/væv, er der nogen der bruger lim/maling 50/50, andre bruger kun lim, nogle igen vævfylder/maling 50/50, og atter andre bruger vævfylder.

Så hvis "man" er den lidt erfarne og eksperimenterende type, er der da mange muligheder :?

Der er faktisk kommet en forgrundet glasfilt, der kun skal males, efter opsætning, og rent økonomisk, kan der være mange penge og tid at spare ved at bruge denne.

Colormann
forgrundet glasfilt - lyder lidt skummelt er den virkelig lige så nem at arbejde med som normal glasfilt ??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Da den er forgrundet, er den jo lidt tungere.
Så på lofter skal "man" helst være 2 til at sætte den op.
Opsætningen er på samme måde som den "gammeldags", men kan alternativt også stødes sammen p.g.a. tykkelsen.
Men rent økonomisk og tidsmæssigt er der en hel del at spare.
De priser jeg her nævner, er fra min egen forretning. hvad andre tager af priser, kan jeg jo af gode grunde ikke vide biggrin

25 m2 alm 1. sort. glasfilt. 125,-
10 ltr. vævklæber 98,- t/ tørre rum
10 ltr. vævfylder 198,-
samlet pris 421,-

25 m2 grundet glasfilt 300,-
10 ltr. vævklæber 98,- t/ tørre rum
samlet pris 398,-

Men dette er jo kun det økonomiske aspekt i det, tiden er jo mindst lige så væsenlig, for der bliver jo sparet en påføring af vævfylder, og en tørretid, før slutmalingen kan komme på.
Her i forretningen har vi faktisk solgt 5000 mtr. på 4 måneder, så kunderne har taget den til sig.

Colormann

Colormann
Lyder klart intrassant, den enste jeg lige ville sige det er at jeg aldrig kunne finde på at købe vævfylder, jeg bruger (ligsom de flste prof. malere jeg han snakket med) altid vævklæber til at grunde med og så ryger dit pris regnestykke jo lidt ikke smile Men fair nok man spare stadigvæk en arbejdsgang og det skal jo koste lidt...
Vi har lige gjort det i vores stue, sat gips op og brugt forgrundet filt, det var dejligt nemt at arbejde med, og der er ingen af os der har en håndværksmæssig baggrund.

Jeg er glad for at vi sparede de par gange der skulle grundes ellers biggrin

Vi brugte også det "blå sjask" til spartelsamlingerne

Hilsen Rikke
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også