Indvendig kondens på vinduer

Hej,
Min kæreste og jeg har i sommers købt en ældre lejlighed, som bliver ved med at give nye projekter 🙂

Der opstår rigtig meget kondens på vinduerne. Det er klart mest om morgenen, men det er vedholdende igennem dagen. Vi lufter ud 1-2 gange hver dag. Det indvendige glasbånd (eller hvad det hedder) er meget ødelagt i bunden og har også noget svamp. Ruderne er ret kolde, men det virker ikke som om det trækker igennem tætningslisten, selvom de er lidt hårde. Der er aluliste udvendigt, som selfølgelig er en kuldebro. Vi har et nyere vindue på badeværelset, som ikke har samme problem, hvorfor vi tror det er vinduerne og ikke udluftning. Hvad kan man gøre for at udbedre det? Jeg har vedhæftet en masse billeder. Her var vi selfølgelig fjernet det meste kondens, normalt er det meget værre. 

- Skifte vinduerne (dyrt)
- Skifte ruderne (halv dyrt, virker kun måske)
- Installere friskluftsventil
- Udskifte glasbånd (kan man overhovedet det)
- udskifte tætningslister
- ???

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo indikeret lidt af svaret: Ruderne er kolde. Det, evt. sammen med høj luftfugtighed i lejligheden, kan forklare kondensen.
Ved du evt. hvad luftfugtighedsprocenten er i lejligheden?
Svampen er jo et resultat af kondensen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej Bastian Andersen              

Lille rettelse "aluliste udvendigt" er ikke en kuldebro Alu drypnæser giver som real linger leve tid på vindure and træ drypnæser.

Men renover vindurer kontra skift vindurer.
som udgang punkt vil jeg sige det kan helst sikker betale sig at renover frem for at skifte, på kort sigt.
-----------------------------------------------------
et basis vindue i den størrelse ligger fra 2500 og op til xxxx
alt efter type mærke osv.

Glasbånd koster ca 5kr pr lb meter.
nye glaslister ca12kr pr lb meter umalet
nye glaslister ca 20kr pr lb meter malet.
nye tætningslister ca 8-15 kr pr lb meter alt efter type

Så hvis med det som udgang punkt kan det jo svare sig.
det er ikke svært at skifte glasbånd tager dov lidt tid.
Det kan svare sig at skifte når det trækker i gemmen ved glasset. det vil hjælpe lidt.

Men selve træet i vindurne når det begynder at rådne. Så kan det desværre ikke svare sig længer,
at få en Tømrer til at udluse det og renover vindurer så de står som ny, med minder man selv kan.
Da der er ikke mange Tømrer der har speciale i "spjældarbejde / reparationer"
det er  slet ikke sikket at du kan finde en der vil gøre det.

Der er vigtig at Glaslister udvendigt er også tæt. ikke kun indvendigt.  
-------------------------------------------------
Men når det er sagt. Vil jeg bestemt mene at det kan svare sig at give dem en hurtig overhaling.
så det ikke trækker ind. det vil afhjælpe med kondens og træk og give nogle flere leve år på vindurne.

Moderne vindure isoler selvfølge beder and gamle vinduer.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeres vinduer har termoglas og ikke energiglas ned varm kant, som er standarden i dag.

I kan købe energiglas på nettet relativt billigt, og udskifte dem, og nye bånd selvfølgelig.

Svampen i båndet bliver med tiden til råd i træet, så det er godt at i har fokus på det nu.

1-2 gange er ikke ofte nok at lufte ud.
Minimum er 2 og helst 3. Udluftning er fuldt gennemtræk på tværs af boligen i mindst 5min.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også