Gulvvarme er konstant 30 grader

Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme. 

Trods beholderen står på 60 grader, viser termometret ved shunten kun 32.

Det ændrer sig ikke hvis jeg drejer termostater, hverken i rummene eller på installationen som vist nedenfor (eksempel).

Jeg læser at termostaten kan sidde fast. 

Har nogen erfaringer med at tage den af og massere den i gang?
64 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide termostat der sidder til venstre for pumpen skal tages af, så kan du komme til stiften. Den skal motioneres så stiften kommer ud når man ikke trykker på den mere. Hvis det ikek er tilfældet kan man skrue den lille møtrik af som holder stiften og der vil kun komme en smule vand ud. Man taget toppen af enten ved at løsne en lille skrue på en ring eller dreje ringen som en bajonet fatning
Jeg kan se at det ikke præcis er dit anlæg du viser men det ser nok nogenlunde sådan ud.
Rumtermostater har ingen indflydelse på blandesløjfe temperatur.
Du skal helst ikke skrue blande sløjfe temperatur længere op end der stort set kaldes på varme hele tiden. Det er den måde der giver den mest jævne gulvvarme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk, som ev elmand skriver, at fremløbstemperaturen på gulvarme helst ikke skal være højere end de 32 grader. Både fordi det er mere effektivt med jævn, konstant varme og fordi visse gulvtyper ikke kan tåle højere varme.

Mvh. AllanE
Tak for svar.

Jeg tog termostaten af og stiften sat fast. Efter lidt tog blev rørene varme og termometret steg til ca 42 grader. Dvs. ikke de 55/60 grader som fyret står på. Bemærk at rørene ikke blev varme med det samme, burde de ikke det?

Termometret viser heller ikke 55/60 grader når termostaten er fjernet og der kaldes på varme hele tiden. Giver det mening? 

C.pumpen lyder til at kører fint - on/off.

Det virker som om fyret varmer op til ca. 55 grader, slukker, køler ned til ca. 35 grader og så starter igen. Dvs. IKKE leverer konstant varme. 
Laioz skrev den 21-12-2021 09:19:30

Tak for svar.

Jeg tog termostaten af og stiften sat fast. Efter lidt tog blev rørene varme og termometret steg til ca 42 grader. Dvs. ikke de 55/60 grader som fyret står på. Bemærk at rørene ikke blev varme med det samme, burde de ikke det?

Termometret viser heller ikke 55/60 grader når termostaten er fjernet og der kaldes på varme hele tiden. Giver det mening?

C.pumpen lyder til at kører fint - on/off.

Det virker som om fyret varmer op til ca. 55 grader, slukker, køler ned til ca. 35 grader og så starter igen. Dvs. IKKE leverer konstant varme. 

 Du er nødt til at sige hvilken type fyr du har. Men det lyder meget normalt. Det er også normalt at dine rør ikke bliver varme lige med det samme da de jo skal varmes op, men husk du ikke må overstige 32-35 grader til din gulvvarme, da, som andre også skriver, er nogle gulvtyper der ikke kan tåle det. 

Jeg mener det hedder Vaillant ecotec exclusive.

Er det ikke 40-42 grader når det er støbt i beton? Flisegulvet i bryggerset i koldt, hvis gulvvarmen er 30 grader.

Er det ikke underligt, at det ikke bliver ca. 50 grader, når termostaten er helt fjernet? Eller styrer min Uponor styreboks cirkulationspumpen, så det aldrig bliver X grader varmere, end de trådløse termostater beder om?
Annonce
Husk på, at dit støbte gulv er én stor klods, som tager meget lang tid at varme op. I mit gamle hus slukkede jeg for varmen, da vi skulle væk en forlænget weekend. Det var vinter og tog 2 døgn at få varmet gulvet op igen. Vi kørte med varmeblæsere og jeg ringede efter service på fyret. Der var intet galt - det tager bare enormt lang tid.

Til gengæld har du så også en super stabil og behagelig varme, når beton-klodsen først er kommet op på de 28-30 grader. Det vil iøvrigt ikke været rart at gå på, hvis det bliver varmere end det.

Mvh. AllanE
Varmen har kørt længe og ser ikke ud til at have været under ca. 30 grader. Det giver en rumtemperatur på 19 grader. Det trækker også en del ind, da der ikke er muret/fuget færdigt om vores nye vinduer/døre.

Det undrer mig bare at gulvet i bryggerset er koldt, men det kan der nok være flere årsager til. Jeg kan fx mærke at nogle fliser er varme og andre decideret kolde.

Så snart jeg sætter termostaten på igen, så falder temperaturen på termometret til 30 grader igen. Så termostaten er nok defekt og kan ikke trykke stiften ind mere. Kan man selv skifte den, trods den er koblet på anlægget med et stålkabel?
Min termostat liger til forveksling denne:
https://progrossist.dk/produkt/termostat-til-roth-shunte/?dfw_tracker=50279-118552&gclid=Cj0KCQiAk4aOBhCTARIsAFWFP9GyTModIvyaScmPn4SEtXMbKWDbVkSTOz3a8iL3_noRl6yUDC4PPwoaAqxKEALw_wcB
Så snart jeg sætter termostaten på igen, så falder temperaturen på termometret til 30 grader igen. Så termostaten er nok defekt og kan ikke trykke stiften ind mere. Kan man selv skifte den, trods den er koblet på anlægget med et stålkabel?
Hvis temperaturen falder, når du sætter termostaten på igen, tyder det på at termostaten påvirker ventilen til at lukke, altså trykker stiften ind mod membranen. Det er den måde termostaten virker på.  Har du prøvet at ændre på termostatens indstilling.
Det du kalder et stålkabel er et kobberrør med en væske i. Føleren sidder røret over pumpen. Hvis røret er beskadiget virker termostaten ikke og skal skiftes. Du kan skifte termostaten og føleren. Hvis føleren ikke sidder i en følerlomme, skal trykket tages af systemet, når du skifter føleren.

fase
Jeg testede hurtigt i morgen. Når termostaten sættes på og indstilles til niveau 9 (max), så faldt temperaturen fra 42 til 30 grader.

Hvordan tjekker jeg, om der er tale om en føler lomme?

Ved heller ikke lige hvordan jeg tapper systemet, men det må vel blot følge det afløb jeg kan se og åbne for en hane.
Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis