Lampeledning forbundet til installationskabel

Kan I fortælle mig om følgende installation er lovlig?

Fra et indmuret lampeudtag er der tilsluttet en lampeledning på forsiden, denne lampeledning er ført hen til en forgreningsdåse på væggen, hvor den så er forbundet med et installationskabel. Installationskablet er herfra først ført i en kabelkanal og længere henne muret ind i væggen frem til bagsiden af en lamperoset længere henne på væggen, hvor der så er tilsluttet en lampe

Som jeg ser det, forbinder man to faste installationer med en blød ledning, hvilket vel ikke er lovligt.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er som du beskriver så er det ikke lovligt.

Jeg har prøvet at skitsere det her.
Nej det er IKKE lovligt lampeledning har typisk et kvadrat på 0,75 mm2 og der er ubetinget krav om at fast installation skal være på minimum 1,5 mm2 derfor er den ikke lovlig. Med mindre at det du kalder blød ledning har et kvadrat på 1,5 mm2 og udtaget er i samme lokale at det så er noget amatørklamp er så noget helt andet.
Det jeg kalder blød ledning er sådan en normal el-ledning man bruger til lamper.
Man må da ikke tilslutte ledning med et kvadrat på 1,5 mm2 til et lampeudtag, ligesom på billedet.
En elektriker foreslår at lave det lovligt ved at sætte en blød ledning til lampeudtaget, føre den ind i en forgreningsdåse sammen med installationskablet og forbinde dem der.
Annonce
Blød ledning kan også fåes i 1,5 mm2
Men må den tilsluttes som på billedet?
Ja, men sammensætningen forekommer mærkelig.

fase
Hvad mener du med “mærkelig”?
Et installationskabel der er tilsluttet direkte til et lampeudtag.
Mener du “ikke pænt”?
Pijnacker skrev den 21-12-2021 08:38:06

Hvad mener du med “mærkelig”?
Et installationskabel er tilsluttet direkte til et lampeudtag. Mener du “ikke pænt”?

 Med en mærkelig sammensætning mener jeg: Kabel ud fra lampeudtag (1,5 mm2 ?) til dåse og videre i henholdsvis kabekanal og mur til lampeudtag på væg. Man kunne have været konsekvent og ført kablet fra udtaget og helt hen til lampeudtag på væg, så samledåsen ikke havde været nødvendig.



fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis