Fuger på badeværelse

Hej
Jeg skal snart til at sætte fliser op på mit badeværelse. Jeg har et par spørgsmål til fugerne mellem gulv og vægge.
Disse fuger skal jo fuges med silikone. Hvor bredde bør de være? (Det skal jeg jo helst vide inden jeg sætter fliserne op) Jeg har læst, at fuge som tommelfingerregel bør være dobbelt så bredde som dybden. Mine vægfliser er 7mm tykke. Betyder det, at de skal være 14 mm bredde? Det lyder ret voldsomt... Jeg regner med at de "almindelige" faste fuger mellem fliserne sal være 4 mm. Gulvet er af beton og væggene er af fibergips.

Elastiske fuger som silikone skal normalt have et bagstop, så de kun hæfter på 2 sider. Det gør det også nemmere at skifte dem, når det engang er tid til det. Men hvad skal man bruge som bagstop på fuger, der ikke er så dybe? De runde skum-bagstop, som man bruger til f.eks. døre og vinduer, er jo alt for store.
Jeg kan se, at Danalim laver noget sliptape, som sikket vil være velegnet. Men der er næsten ikke nogen der lagerfører det. Det kan selvfølgelig bestilles hjem, men det tyder på at efterspørgslen ikke er særlig stor. Hvad "plejer man" at bruge i stedet?

Palle Dam
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mit nyrenoverede badeværelse har mureren brugt samme afstand mellem gulv og fliser som fugebredden. Hjørnerne er fugede på samme måde, så det næsten ikke er til at se, at der fuget med fugemasse.

fase
Der er ikke lagt noget bag fugen. Den elastiske fuge fylder hele dybden af fugen. Hele væggen er selvfølgelig vådrumssikret med en cementbaseret vådrumssikring, som påføres den ene dag og er klar til at sætte fliser op på den næste dag.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis