Hjælp til forståelse af Nilan ct 150 søges

Hejsa alle 🙂
Jeg er flyttet ind i et hus hvor der står en Nilan CT150 med et panel jeg tror hedder 602. Jeg prøver på at forstå anlægget og har vist læst alt der er skrevet herinde om det. Men jeg har altså stadig lidt problemer. Der har været en gul pære i panelet der lyste men ved strømafbrydelse gik den ud.
Feks står der:
Panel auto 22 grader og under vis data står der
bypasspjæld lukket
Varme
fugt 41
Indblæs 19
Udsug 21
Udeluft 0
Afkast 5
Indblæs 2
Udsug 2

Er der noget galt med anlægget? Det trækker ned fra loftet i stuen nemlig og jeg kommer lidt i tvivl om det kan være fordi den står på auto og 22 grader.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gule lampe som har lyst konstant, har højst sandsynlig været alarm for filterskift, normalt er alarmen sat til filterskift pr. 90 dage. I menuen kan den bl.a. sættes op til 180 dage. Det står alt sammen i din manual.
Det kan ikke anbefales at sætte filterskiftet til 180 dage, særligt hvis man har gulvtæpper, "tøj" møbler, hund og eller kat.
Når den gule lampe lyser, så kik under menuen "Vis Alarmer". I manualen kan man så se hvilken alarm det drejer sig om.
Trækket i stuen skyldtes at din indblæsning kun er 19 gr. som du anfører, det er målt i anlægget.
Hvis rørene er dårlig isoleret vil temperaturen falde yderligt, evt. prøv at måle temperaturen i/ved indblæsningen.
Du kan være heldig at støvsuge dine filter.
Jeg køber mine filter hos FILTERHUSET, evt. google priserne.

Hej GSH
Tak for svar 🙂 Så indblæsning kan hæves hvis der isoleres bedre hm... Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal måle på skrumlet men jeg vil prøve at kigge i brugermanual på nettet for der var ikke nogen da jeg købte huset.
Jeg forstår ikke det med afkast, betyder det jeg mister meget varme og det bliver dyrt i varme at køre med det som det er? Og skal jeg hæve de 22 grader som den står til ar køre i auto? 
Du mister ikke meget varme. Du har udsug på 21 grader og indblæs på 19 grader. medens din udetemperatur er 0 grader. Det vil sige at den friske luft du blæser ind kommer op på 19 grader Det er en termisk genvinding på 90,5 %
Skulle du have samme luftskifte ved at åbne vinduer så ville du miste meget varme.
De 19 grader er naturligvis målt i anlægget så hvis temperaturen er væsentlig lavere i selve indblæsnings ventilen så kan det være dårlig rør isolering. Det er ofte ikke så nemt at gøre noget ved. Er det almindelig parcelhus  uden overetage kan man sikkert komme til rørene i loft rummet. Det tyder på at du har ok isolering når dit udsug er 21 grader. Det er fra dine udsugnings ventiler. og der er 21 grader sikkert det i har i gennemsnit når man tænker på både bad og baggang der kan være koldere.
Du kan måle temperaturen i ventiler med et termometer. Sådan en pistol skyder en rød plet og måler infrarød vil være velegnet.
Du kører trin 2 måske vil det være ok at køre trin 1 på de stille dage i huset og så hæve det når der sker noget med gæster eller lignende


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa
Hvis det kolde træk er ubehageligt kan du montere en eftervarmeflade, de fås både til el og vand. Det har vi været rigtigt glade for.

mit udsug er kun 15 her til morgen og der er 20+ i huset, kan være jeg skal se min isolering  efter…. Ups!
ev elmand skrev den 21-12-2021 00:22:51

Du mister ikke meget varme. Du har udsug på 21 grader og indblæs på 19 grader. medens din udetemperatur er 0 grader. Det vil sige at den friske luft du blæser ind kommer op på 19 grader Det er en termisk genvinding på 90,5 %
Skulle du have samme luftskifte ved at åbne vinduer så ville du miste meget varme.
De 19 grader er naturligvis målt i anlægget så hvis temperaturen er væsentlig lavere i selve indblæsnings ventilen så kan det være dårlig rør isolering. Det er ofte ikke så nemt at gøre noget ved. Er det almindelig parcelhus  uden overetage kan man sikkert komme til rørene i loft rummet. Det tyder på at du har ok isolering når dit udsug er 21 grader. Det er fra dine udsugnings ventiler. og der er 21 grader sikkert det i har i gennemsnit når man tænker på både bad og baggang der kan være koldere.
Du kan måle temperaturen i ventiler med et termometer. Sådan en pistol skyder en rød plet og måler infrarød vil være velegnet.
Du kører trin 2 måske vil det være ok at køre trin 1 på de stille dage i huset og så hæve det når der sker noget med gæster eller lignende

 Ok så er det måske ikke så galt alligevel :) Jeg havde forstået det sådan at man skulle sige afkast minus udeluft og så troede jeg at jeg havde 5 grader i tab. Der er ingen baggang, kun stue, soveværelse, gæsteværelse og badeværelse. Maskine og rør står på loftet hvor det er rigtig koldt. For at sænke trin skal jeg vel så lave et ugeprogram eller kan jeg nøjes med at gå ind og sænke det og så manuelt sætte det op efter behov? 

Annonce
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 21-12-2021 07:47:22

Hejsa
Hvis det kolde træk er ubehageligt kan du montere en eftervarmeflade, de fås både til el og vand. Det har vi været rigtigt glade for.

mit udsug er kun 15 her til morgen og der er 20+ i huset, kan være jeg skal se min isolering  efter…. Ups!

 Jeg ved ikke om den har sådan en eftervarmeflade 🤔 Der er slet ikke nogen papir på det overhovedet, jeg ved kun det er monteret af et firma. Hvordan kan jeg se om den har det?

Vedhæfter lige brugermanual, prøv at se om ikke betjeningspanelet ser sådan ud.

Det er nemmere hvis vi sidder med den samme manual, fordi der findes også manual for styring CTS400.

Hvis såfremt der er monteret eftervarmeflade kan det ses i styrepanelet, det er forklaret på side 20 i Brugermanualen.

Hvilken form for varme har du, vandbåret, radiatorer eller gulvvarme?

Såfremt anlægget er monteret af Firma er der højst sandsynlighed ikke brugt overflod af isolering.

Har du mulighed for at upload foto af ventilationsrørene på loftet, evt. måle tykkelsen af isoleringen.
Nilan anbefaler min. 10 cm isoleringstykkelse.
GSH skrev den 21-12-2021 10:36:37

Vedhæfter lige brugermanual, prøv at se om ikke betjeningspanelet ser sådan ud.

Det er nemmere hvis vi sidder med den samme manual, fordi der findes også manual for styring CTS400.

Hvis såfremt der er monteret eftervarmeflade kan det ses i styrepanelet, det er forklaret på side 20 i Brugermanualen.

Hvilken form for varme har du, vandbåret, radiatorer eller gulvvarme?

Såfremt anlægget er monteret af Firma er der højst sandsynlighed ikke brugt overflod af isolering.

Har du mulighed for at upload foto af ventilationsrørene på loftet, evt. måle tykkelsen af isoleringen.
Nilan anbefaler min. 10 cm isoleringstykkelse.

 Tak skal du have :) Jo betjeningspanelet ser sådan ud. Jeg prøver lige at se når jeg kommer hjem om der er varmeflade og tager nogen billeder. Der er gulvvarme og emhætten er koblet på også. Det lyder faktisk som om naboen støvsuger konstant men kun ganske svagt selvfølgelig. Isoleringen lå lidt skævt et sted da jeg flyttede ind, der kunne jeg nå med en lang pind at trække det hen over igen og det så ud til at være 10 cm så vidt jeg husker. Men tjekker lige senere :)

Isolering skal helst gå rundt omkring rørene. Så skal loft isolering skæres til så det går ind imod denne " pølse" Hvis rørene er nedsænkede i din oprindelige isolering og der er derefter lagt et stykke hen over så er det ikke optimalt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis