Afbryde gulvvarme så gulvet kan brydes op

Jeg er i gang med et projekt badeværelsesrenovering. Der skal bl.a. nyt gulv, så det gamle skal brydes op, men der er gulvvarme. Engang har der været en radiator, så et sted kommer der et rør op fra gulvet og ned igen via en slange (og der er en udluftningsskrue), og ca. 80 cm. derfra kommer der et rør op og ned igen via en slange, og på den del sidder termostaten.
Jeg regner med, at hvis jeg fortsætter ret meget længere med at bryde gulv op, så går der hul på varmeslangerne.
Jeg tænker egentlig bare at finde ud af hvordan jeg lukker for cirkulationen, og så skiller jeg begge de 2 dele ad og sætter en prop (muffe) på der hvor slangerne er, idet jeg går ud fra slangerne går til gulvvarmen. Lidt ligesom jeg har sat muffer på rørerne til brusearmaturet, men det var jo brugsvand, så det var ikke så svært.
Senere, når der skal laves nyt afløb og gulvvarme, så skal jeg have en VVS'er ind over, men i første omgang skal jeg blot kunne bryde gulvet op uden at lave ulykker med varmeanlægget.
Er der noget jeg skal være opmærksom på, inden jeg kaster mig ud i at sætte prop på vandrørerne?

Efterhånden selvlært gør-det-selv alt-mulig-mand.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ideer om at der skal gulvvarme i flere rum? Hvis du vil udbygge vil løsningen nok være gulvvarmeshunt med manifold. Så skal dine nye gulvvarmeslanger føret frem til et “teknikrum” hvor shunten kan opsættes.

Søren O
@Søren O: Nej. Vi har allerede lavet gulvvarme i 7 sektioner rundt om i huset, og har ikke planer om mere.
Dette er så en gammel eksisterende gulvvarme, i et badeværelse, som vi vil renovere "helt i bund".

Hvis du ikke vil lave systemet om, sætter du bare en prop på tilslutningerne, indtil du får lagt de nu PEX rør. Du bliver i begge tilfælde nødt til at tage trykket af systemet.

fase
Du skal være opmærksom på at rørene skal ligge i et bestemt mønster hvis du vil lave det på samme måde som nu. Altså den lidt gammeldags måde med retur termostat.
Har du ledig plads på din nuværende gulvvarme styring ville jeg nok udvide blandesløjfen og så koble badeværelse på det nye system. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Det lyder som om det ikke er så farligt at kigge på selv. Lyder som om planen er: 1) Sluk cirkulationen. 2) Tag trykket af. 3) Skil ad ved gulvvarmerør og sæt muffer på. 4) Få trykket op igen (fyld vand på). 5. Tænd cirkulationen. 6) Der skal nok udluftes et par radiatorer.
Er det helt ved siden af?
Og så en VVS'er på, når jeg er færdig med at grave, og der skal bygges op igen.

Det lyder fornuftigt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis