Renovering af garage

Hejsa

Vi skal til at renovere vores garage i det nye år, hvilket bl.a. indebærer nyt tag, troldtekt loft og motordreven garageport. Til denne garageport skal jeg også have en styring, så jeg kan styre den fra min smartphone. Derfor har jeg brug for to stikkontakter oppe ved motoren.
Hvordan har I gjort dette? Jeg tænkte, at man kunne montere et lampestikkontakt (den som skal drejes på plads) i troldtekt loftet og så lave en forlængerledning med to udtag på.

Med venlig hilsen
Azkaban
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænkte, at man kunne montere et lampestikkontakt (den som skal drejes på plads) i troldtekt loftet og så lave en forlængerledning med to udtag på.
Du skal naturligvis lave to stikkontakter, så du kan tilslutte portmotor og netdel med hver sit stik. Det andet vil signalisere en gør det selv installation.
 

fase
S. Fabrin skrev den 20-12-2021 13:04:09

Jeg tænkte, at man kunne montere et lampestikkontakt (den som skal drejes på plads) i troldtekt loftet og så lave en forlængerledning med to udtag på.
Du skal naturligvis lave to stikkontakter, så du kan tilslutte portmotor og netdel med hver sit stik.
 

Hvordan ville du lave det? Hvis du skruer et underlag fast i loftet, så vil strømforsyningen få stikket til at falde ud af stikkontakten :)

Så skal man jo lave noget vinkel beslag hvor stikkontakterne kan skrues fast på, men er det muligt at lave det i en pæn udgave :)

Hvis man kigger på det forskellige portfirmaer, så har de lavet den løsning jeg foreslog i mit første indlæg :)
Du har ikke oplyst, hvilken portfabrikant og styreenhed, du vil bruge, derfor bliver det almene råd, der gives.
Du kan naturligvis lave det med to lampestikkontakter, men hvis du laver det med to stikkontakter placeret lodret lige bag motoren til porten, kan det laves rigtig pænt. 


fase
S. Fabrin skrev den 20-12-2021 13:16:51

Du har ikke oplyst, hvilken portfabrikant og styreenhed, du vil bruge, derfor bliver det almene råd, der gives.
Du kan naturligvis lave det med to lampestikkontakter, men hvis du laver det med to stikkontakter placeret lodret lige bag motoren til porten, kan det laves rigtig pænt.
Min fejl :) Det bliver Crawford port med iSmartGate styreenhed.
Ville du så bare bukke et stykke metalplade (og male det hvidt som loftet), eller hvad tænker du på? :)
Ville du så bare bukke et stykke metalplade (og male det hvidt som loftet), eller hvad tænker du på? :)
Ja, det ville være en udmærket løsning. Du kan så vælge at placere stikkontakterne med en kort afstand til motoren og vende beslaget så stikkontakterne vender væk fra motoren. Det skal være muligt at trække stikket ud uden, at det er nødvendigt at skille noget ad. Du bliver nødt til at have to stikkontakter, fordi der tilsyneladende skal bruges en 5 Volt spændingsforsyning til styreenheden. Det ville være smart, hvis Crawford havde lavet de 5 volt forsyning i deres portåbner, så det var til rådighed. Så kunne der laves en rigtig pæn forsyning til porten. 

fase
Annonce
Okay. Er det virkelig ingen dåser, som er beregnet til at blive monteret i loftet lodret? :)

Er det nogen, som har billeder af deres egen løsninger?
azkaban skrev den 20-12-2021 14:46:59

Okay. Er det virkelig ingen dåser, som er beregnet til at blive monteret i loftet lodret? :)

Er det nogen, som har billeder af deres egen løsninger?

 

Det er noget ala det her du vil lave ikke?
Hvorfor vil du have et stikket skal være lodret?
Den hvide ledning der er på, går over til portmotorerne.

Jeg har forestillet mig placeringen af stikkontakterne i det med rødt markerede område.

fase
S. Fabrin skrev den 20-12-2021 17:12:38

Jeg har forestillet mig placeringen af stikkontakterne i det med rødt markerede område.

 Hvad er der galt med området markeret med grøn hvor de sidder nu?

Der overhovedet intet galt med placeringen i det grønne område, som vist på dit billede. Grunden til mit forslag er, at der søges en næsten usynlig placering, samtidig med at det er en kommentar til brug af en lampeudtag med en stikprop til samme forsynet med to ledninger forsynet med to forlængerled. Det forekommer mig at være en lidt kluntet løsning.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også