Hjælp til valg af borehammer

Hej 

Jeg skal have købt mig en borehammer og kunne godt bruge noget hjælp til valget.

Det jeg er mest i tvivl om er nok i forhold til watt og joule. Borehammeren vil blive brugt engang imellem og kun til boring i forskellige materialer, inkl. armeret beton. Sidstnævnte drejer sig dog kun om småopgaver i ny og næ, fx hvis der skal hænges en lampe op. 

Jeg kan læse mig til at for at bore i armeret beton anbefales det at bruge en maskine med min. 3 joule, men er det med udgangspunkt i at den skal kunne klare store gør-det-selv projekter eller at det er minimum for at kunne bore i armeret beton? I forhold til watt angives lidt forskelligt i diverse vejledninger og anbefalinger så det kan jeg heller ikke blive helt klog på. 

Jeg har bl.a kigget på disse tre modeller fra henholdsvis Bosch og Makita. 
https://www.bosch-professional.com/dk/da/products/gbh-2-28-f-0611267600

https://www.makita.dk/product/hr2631ftj.html

https://www.makita.dk/product/hr2650j.html

Prismæssigt er de lidt over mit budget på 1400 kr, men det er måske også for optimistisk sat for en god maskine i ordentlig kvalitet, selvom mit behov er lille?

Hvis I har anbefalinger til funktioner, der er rare at have, eller lignende er jeg også meget interesseret i dem. 

På forhånd tak for hjælpen.

Hej  Jeg skal have købt mig en borehammer og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 19-12-2021 19:24:07

Den maskine som fabrin linker til har jeg i 18v og den er helt fantastisk til at bore i beton og skrue skruer i med. der er bare en hage ved den den kan ikke ta alm bor og til beton er det dem som hedder sds quik  som ikke fåes ret mange steder. Mit byggemarked,som solgte maskinen på super tilbud 500kr uden batteri, skulle bestille dem hjem.

 Tak for tippet med borene! 

Grasværk skrev den 20-12-2021 01:30:31

 Det lyder lovende! Meget brugbart.

Nu du nævner det med ordentlige bor bruger du så andre bor end dem fra Bosch?

 Har faktisk et dewalt borsæt, hvor de har 4 skær istedet for 2, dem bruger jeg næsten altid, men har også en del Bosch enkelte bor. Tror den største er op til 21 mm hvilket den snildt kan klare.

Tror forresten det var Frishop der havde den boremaskine til 1700,- hvilket jo er forholdsvist tæt på dit beløb. 
Bent Andersen skrev den 19-12-2021 22:50:12

Jeg er sikker på, at en voksen person kan planlægge sit liv. Det inkluderer ophængning af lamper.


 Nu er det ikke kun ophængning af lamper du bruger en boremaskine til. Men at leje sig til en boremaskine der koster 1700,- for køb, bliver også MEGET hurtigt alt for dyrt. Jeg tror min er fra 2009 eller deromkring og den har boret RIGTIG mange huller og slået beton i stykker siden uden det har kostet mig mere end købet af maskinen og nogle bor, mejsler. Skulle jeg have lejet en maskine ind hver gang så havde jeg da givet den købspris rigtig mange gange. Og min er ikke i nærheden af at være slidt så jeg er ikke i tvivl om den nok skal tage mindst 10 år mere. 

Min søn har en ældre udgave af den Bosch du linker til, og den har været udsat for mange ting og fungerer stadig problemløst. Vil du spare lidt kan den også fåes i billigere udgaver, som jeg umiddelbart tror vil fungere fint til dig. Jeg har selv en gammel AEG, som helt sikkert har  noget færre kræfter, og den har jeg også haft stor fornøjelse af til opgaver som skitseret af dig.
For mig lyder det som en vits, at der skulle være byggemarkeder, som ikke har sds quick bor på lager.
De har da  været ganske almindelige i mange år i både dyre og billige udgaver.

Kurt B. Andersen
Annonce
kurta skrev den 20-12-2021 21:25:22

Min søn har en ældre udgave af den Bosch du linker til, og den har været udsat for mange ting og fungerer stadig problemløst. Vil du spare lidt kan den også fåes i billigere udgaver, som jeg umiddelbart tror vil fungere fint til dig. Jeg har selv en gammel AEG, som helt sikkert har  noget færre kræfter, og den har jeg også haft stor fornøjelse af til opgaver som skitseret af dig.
For mig lyder det som en vits, at der skulle være byggemarkeder, som ikke har sds quick bor på lager.
De har da  været ganske almindelige i mange år i både dyre og billige udgaver.

 SDS Quick er ikke så normalt et bor, og der findes heller ikke mange maskiner der kører med dem. SDS plus er derimod et meget normalt bor, og det har alle byggemarkeder. 

UPS - ja man skal læse alt inden man svarer. Havde ikke lige tænkt over at quick var et helt andet bor end et normalt sds bor, så beklager min bemærkning.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis