Løsne pipefix fra nilhane ?

Jeg har en 25 år gammel vandhane på badeværelset, som pga. dryp nu skal udskiftes. Jeg havde ikke regnet med det ville være super-svært, men jeg kan simpelthen ikke få løsnet de aflange pipefix fra nilhanerne.

Jeg får løsnet den ene omkring 85%, men så kan jeg dreje og dreje uden der sker noget, og den anden er vel omkring 95% løsnet, før den også bare drejer rundt.

Jeg har forsøgt at hive lidt op, men tør heller ikke hive for meget.

Så jeg tænker om der er en eller anden teknik, jeg ikke kender til.

Det skal siges, det er forkromede kobberrør der går fra vandhanen, og i forbindelse med renovering af faldstammer for omtrent 2 år siden, har hele håndvasken været afmonteret, så det er umiddelbart heller ikke fordi det hele er "groet" sammen, selvom det er oldgammelt.

Håber der er en der har et trick, for den trænger virkelig til at blive skiftet.

På forhånd tak.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis omløbere bare drejer rundt uden at der sker noget så er de løsnede altså fri af gevind. Så er det bare at dreje nilhanen lidt så smutter rørene op / ud. ellers skal de hives ud men det kan være svært med de stive rør. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv at løsne vandhanen og hiv op i den, så smutter kobberrøret sikkert ud af pakningen. så behøver du  ikke dreje nilhanen med risiko for at den bliver utæt.

fase
Klip rørene over og twist stumperne med en tang af en art.
Når det er nilhanen der skal skiftes så er det ligegyldig om den bliver utæt. Det er den efter det oplyste i forvejen. 

Jeg havde bare forstået, at det var vandhanen, der skulle skiftes.

fase
Annonce
Undskyld det tror jeg du har ret i. Mine tanker var nede ved Nilhanen.
Så giver indlægget fra 1934 pludselig også mening. Den havde jeg ellers anset for det rene volapyk.   

Hvis nu vandhanen skal monteres igen, giver det ingen mening at klippe rørene over.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis