Kældergulv anbefalinger

Hej med jer

Vi har planer om at sætte vores kælder i stand og skal have gjort noget ved både vægge, gulve og loft i stand. Der er i dag et betongulv i hele kælderen. Ydermurene er pudset og malet, og alle indervægge er malet og har muligvis også et tyndt pudslag. På loftet sidder nogle blokke der minder lidt om gasbeton. Jeg har vedhæftet nogle billeder af hhv. en ydermur, en indervæg, overgang mellem gulv og indervæg, gulv og loft.
Min tanke var i samme omgang evt. at få radonspærret gulvet og, hvis det giver mening, væggene.
Jeg har i forbindelse med renoveringen en række spørgsmål jeg håber nogle her kan hjælpe med.

Først og fremmest så har jeg haft kigget på forskellige løsninger til gulvet og er kommet frem til at en evt. løsning er epoxy maling. Så vidt jeg kan forstå har det også en spærrende effekt mod radon. Det virker til at være en overkommeligt gør det selv opgave og ligeledes til en ok pris i dag. Er der nogle der har erfaringer med det og kan enten tale for eller imod epoxymaling af gulvet?

Det ene rum anvendes som vaskerum og vi har overvejet ligeledes at lave det til et baderum, hvor vi sætter et stort badekar til vores dreng. Vi installerer en ventilator i rummet og jeg formoder at der i et sådan rum ligeledes skal laves en vådrumsmembran? Kan dette laves direkte under epoxymaling eller skal der være noget imellem membranen og epoxymalingen? Vil det være nødvendigt at påføre vådrumsmembran på det hele af væggene eller vil det være tilstrækkeligt blot at føre membranen et stykke op af væggene? Det er ikke planen at lave en bruseniche, men blot at have et badekar der står frit i rummet.

Pudset på ydervæggene skaller en smule hist og her. Min plan var at fjerne det gamle puds og give både ydervægge og indervægge en behandling så de bliver lige og glatte. Er der nogen der har nogle gode råd til behandlingen af kældervægge og giver man forskellig behandling ift om der er tale om ydervægge eller indervægge? Vil man gøre noget anderledes ved væggene i et vaske-/baderum? Der er jord op til ca 20 cm under loftet, vil det give mening at specifikt gøre noget ift radon eller giver en pudsbehandling eller lignende en god effekt?

Til sidst er der loftet. Er der nogle der har nogle gode råd til hvad man skal gøre der? En væsentlig detalje ved vores kælder er at der er ca 215 cm fra gulv til loft, så vi vil helst undgå at tage for meget af højden

Det er lidt mange og muligvis omfattende spørgsmål, men jeg håber at nogle herinde har nogle gode råd til, hvad der giver mening. På forhånd tak.

Ydervæg:
Overgang mellem gulv og indervæg:
Gulv:
Indervæg:
Loft:
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxy er fint. Vær omhyggelig med blandingsforhold og blanding ellers risikerer du det ikke hærder.

Som udgangspunkt er der ikke krav om vådrumsmembran i bad når det er beton, slet ikke med epoxygulv. Epoxy er også effektiv radonbeskyttelse. Du kunne evt. Starte med en radonmåling så ved du om du har et problem

Vægge - Jeg ville nok bekymre mig mindre om helt lige vægge. Det indebærer spartel og slibning, og du kan kun bruge gipsspartel, som er ret blødt og besværligt at lægge på. Alm. Spartelmasse lukker fugten inde. Du bør bruge en mørtel og pudse op. KC, Eller KKH mørtel. Mal med silikat eller silikone. I princippet er det mest vigtigt hvad du maler med ved ydervægge, men hvorfor male med noget andet på indervægge?.  

Loft. Enten Troldtekt eller alm gips. Med regler tager det en 50 mm af højden. 

Mvh Troels
Tak for svaret Troels.

Jeg overvejede også at få foretaget en måling, men da vi bor i et område hvor der er relativt meget radon ifl diverse kort tænkte jeg at det var fint at få begrænset uanset hvad. Men det kan godt være jeg skulle få foretaget en måling før jeg begynder at arbejde i radon beskyttelse af vægge.

Du har ret mht til væggene. Der er ingen grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt. Min tanke med forskellig behandling af væggene kom af at det virker til at være lidt forskelligt nu. Jeg tror der er pudset hele vejen rundt, men at laget på ydervæggene er markant tykkere. Men det kan sagtens være at jeg tager fejl. Tak for rådet med maling, jeg tænker at det skal være det samme hele vejen rundt, som du nævner. Min tanke var at fjerne det gamle puds først da der er steder hvor det ikke længere virker til at sidde på godt på ydervæggene. Er det det rigtige træk og er det i så fald vigtigt at få alt gammelt puds af eller er det ok at der sidder rester såfremt resterne sidder godt fast?

Jeg tænkte også troldtekt, men var bange for at det tog for meget af højden. Men 50 mm kan jeg nok leve med.

Endnu engang, tak for svarene Troels 👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mht maling ..det kommer an på om det slipper fordi der er malet med plast. Så bør du nappe det hele af. Silikat binder ikke på plastmaling

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også