Strømforbrug ved jordvarme

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.

Er det meget for et 138 kvm hus?

Jeg ejer et hus bygget i 2011 efter de standarder man brugte dengang. Velisoleret med 300mm i tag, 190mm i vægge og 275mm i gulv.

2 store vinduespartier I stue og køkken alrum.

Gulvvarme i hele huset på 22 grader. ( dog kører jeg på rum følerne så nogle rum har lavere temperatur )

Energimærke A2.

Jordvarmeslanger gravet ned i haven og et Vølund f1245 varmeanlæg.

Genvex systemet har jeg målt til at bruge 50w på niveau 1. 80w på niveau 2. Den kører på niveau 1. 

Jeg tænker det hovedsaglige forbrug ligger i gulvarmesystemet og opvarmning af varmt vand. 

Vi er 4 personer i husstanden.

Hvor meget strøm bruger jeres huse som kører på elvarme?

Tak og god dag.


 Vh.

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hus bygget i 1968, 30 cm hulmur, godt 500 mm på loftet, 3 lags energiruder overalt, ingen gulvvarme kun radiatorer.
Opvarmet 230 m2 etageareal, gennemsnit temp på ca. 21 gr. Husstand 2 personer.

Energiforbrug, opvarmning + varmtvand, ca.100 L/dg for varmt vand.
Uge 49-50 = 17 KWh/dg

Nilan 450 komfortanlæg: Forbrug, gennemsnit = 20w/h.

Hvor mange meter jordslange har du?
Hvad er din hoved hastighed, m3/h, på din Genvex?
Gætter på at luft hastigheden er over 2,5 m/s
GSH skrev den 18-12-2021 09:39:12

Hus bygget i 1968, 30 cm hulmur, godt 500 mm på loftet, 3 lags energiruder overalt, ingen gulvvarme kun radiatorer.
Opvarmet 230 m2 etageareal, gennemsnit temp på ca. 21 gr. Husstand 2 personer.

Energiforbrug, opvarmning + varmtvand, ca.100 L/dg for varmt vand.
Uge 49-50 = 17 KWh/dg

Nilan 450 komfortanlæg: Forbrug, gennemsnit = 20w/h.

Hvor mange meter jordslange har du?
Hvad er din hoved hastighed, m3/h, på din Genvex?
Gætter på at luft hastigheden er over 2,5 m/s

Tak for svar. Firmaet som gravede jordvarme ned har ikke registreret jordvarmeslangerne korrekt - så jeg aner ikke hvor mange meter jeg har. Eller hvordan de ligger præcist. 

Ud over det skulle jeg grave i haven og fandt dem allerede i 65-70 cm dybde.

Firmaet er gået konkurs og jeg kan ikke finde information omkring det.

Hvad er din hoved hastighed, m3/h, på din Genvex?
Gætter på at luft hastigheden er over 2,5 m/s

Hmm det er jeg ikke klar over. 


 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulvvarme er jo en meget dyr måde at opvarme på , men at det skulle være så dyrt , havde jeg ikke troet , en stor del af varmen fiser ned i jorden , vægbaseret radiatorer er en god økonomisk måde at udnytte  energien på .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvad ligger din temperatursæt på i buffertank, gulvmanifold og brine?

Kører dine telestater åbne det meste af tiden? Hvis ikke, er der grundlag for optimering.

En VP yder dårligere, jo højere den skal hæve temperaturen. Derfor skal du have fremløb så langt ned som muligt, og køre med helt åbne telestater, på de toneangivende kredse.

Elektronikteknikeren
Har du en Indreguleringsrapport på dit Genvex anlæg?
Der skal foreligge en Indreguleringsrapport, ellers er anlægget ikke godkendt i henhold til Bygningsreglementet.
Dit energiforbrug på Genvex anlægget ligger, alt andet lige, ca. 3 gange så højt som nødvendigt er. Kan ikke se at det på nogen måde skulle kunne overholde lovkravet.

Har du haft huset fra nyt?

Jordslangernes dybde overholder desværre Jordvarmebekendtgørelsen af 2017, som lyder på min. 0,6 m jorddækning.

Helt enig med GREGEREN.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregeren skrev den 18-12-2021 10:57:58

Hvad ligger din temperatursæt på i buffertank, gulvmanifold og brine?

Kører dine telestater åbne det meste af tiden? Hvis ikke, er der grundlag for optimering.

En VP yder dårligere, jo højere den skal hæve temperaturen. Derfor skal du have fremløb så langt ned som muligt, og køre med helt åbne telestater, på de toneangivende kredse.

 Uha der bliver det lidt teknisk. Jeg vil forsøge at finde ud af det. 

Men jeg havde en mand ude og rense genvex og indregulere for nylig men fik ingen rapport. Umiddelbart ligger der ingen rapport i husbogen. 

Jeg har overtaget huset for et par år siden. 

 Vh.

Gregeren skrev den 18-12-2021 10:57:58

Hvad ligger din temperatursæt på i buffertank, gulvmanifold og brine?

Kører dine telestater åbne det meste af tiden? Hvis ikke, er der grundlag for optimering.

En VP yder dårligere, jo højere den skal hæve temperaturen. Derfor skal du have fremløb så langt ned som muligt, og køre med helt åbne telestater, på de toneangivende kredse.

 Kan du måske tyde noget ud fra disse billeder? 



 Vh.

Du skal blandt andet se hvad din varmekurve er sat til. Din minimum og  Maks temperatur på varmesiden, hvad er den sat til.

Noget andet  er at din kuldbæreovervågning vist ikke er sat til.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ok - her er varmekurve indstilinger.


 Vh.

Jeg har ikke jordvarme men luft til vand (også vølund), men selve styringen ligner meget. Jeg kan se din kurve står på 6. Det lyder umiddelbart rigtig fornuftigt. Vores står på 10 for tiden, og jeg vil gætte på at december ender på et dagsgennemsnit på 45 kWh. Det er vel at mærke pumpen alene målt på bimåleren derude. Har du mulighed for at se pumpens forbrug separat? Jeg synes ikke at dit samlede forbrug lyder helt horribelt, men det kan jo være, at det fx er det det genvex, der suger strøm, som andre foreslår. Vi er to voksne og to børn, og her er det ret normalt at det almindelige forbrug ligger på 400 kWh om måneden. Vi har ikke genvex. 30 kWh om dagen ender med 900 på en måned. Hvis I bruger som os, så ender jeres varme plus genvex på måske 500 på en måned. Jeg synes det lyder meget anstændigt. 
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også