Skimmelsvamp, skal jeg have professionel hjælp?

Hej LDS'ere

Min kæreste og jeg er ved at renovere en lejlighed i en høj stueetage på Nørrebro i København, men vi har opdaget skimmelsvamp to steder i lejligheder, og vi søger jeres råd om hvad vi skal gøre.
Lejligheden er i en gammel andelsboligforening, og har stået tom i ca. et år, mens den tidligere ejer var på plejehjem.

Det første sted med skimmelsvamp:

Selvom man kan se en smule på billederne herunder, så har jeg lavet en kort video, hvor man kan se meget mere! https://www.youtube.com/watch?v=5w2knu7qLXo

  • Skimmelsvamp under køkkenskabet på ydermuren (som kun er en sten tyk her)
  • Lejligheden har stået tom i et års tid, og jeg tror også kun at skabslågerne har været åbnet meget sjældent førhen
  • Der er en vandskade under vasken som følge af utætte rør — skaden er standset og gulvet har tørret i et par uger (uden skabslåger)
Siden ydermuren er kun en sten tyk under køkkeninstallationen, mistænker jeg en blanding af kondens, manglende ventilation og måske fugtindtrængen til at være årsagen til skimmelsvampen.

Det andet sted med skimmelsvamp:
En mur var beklædt med krydsfiner direkte mod gammelt tapet og rå mursten, og der var en smule skimmel på det gamle tapet da jeg fjerne krydsfineren — tapetet er fjernet, og det har fået rigeligt med luft siden da. Skal jeg foretage mig yderligere?
Den hvide "liste" i venstre side er et vindue.

Hvad skal vi foretage os?
  • Skal vi søge professionel hjælp, eller er det noget vi selv kan klare? Og hvordan?
  • Skal det testes for skimmelsvamp eller arten af skimmelsvamp?
  • Vi har ikke købt lejligheden endnu, eftersom den sidder fast i skifteretten, men vi har fået lov at påbegynde renoveringen... skal vi grundet skimmelsvampen undlade at købe den?
  • Er det os, boet som ejer lejligheden eller andelsforeningen som hænger på regningen for skimmelbekæmpelse?

Med venlig hilsen
Allan

P. S.: Vi har en baby som vil være omkring et år når vi flytter ind i lejligheden, men vi ønsker for at i verden ikke at han skal udsættes for skimmelsvamp!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener det er mug dannelse som du selv nævner ca. midt i videoen. Det ligner ikke farlig skimmelsvamp. men hvis i er i tvivl så skal i have det undersøgt så i får mere ro i sindet.
Jeg tvivler på at det er 1 stens mur, hvis huset ellers en mad facade mursten yderst. Der ses nogle lidt større blokke  inde i skabe.
jeg ville tage det gamle køkken væk hugge puds laget af og isolere indvendig hvor du mistænker det som 1 stens mur (kan godt være massiv mur som er lige så dårlig)
Inden evt. isolering skal alt tapet og tapet lim tages væk derfor mener jeg pudslaget væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja ok, vi hælder til at få lavet nogle tests, for at være sikre på at det ikke er noget slemt — spørgsmålet er bare om vi skal vente med det til vi har fjernet svampen, eller i hvert fald forsøgt på det?

Hvis vi banker pudsen af efter vi har fjernet den gamle køkkeninstallation, skal vi så pudse den op igen inden vi isolerer væggen?

Hvis jeg har forstiller mig at efterisolere med 200 mm mineraluld eller lignende, efterfulgt af en dampspærre og fibergipsplade (1 lag) eller gipsplader (2 lag), det hele monteret på stålreglar. Men skal der være et tomrum mellem isolering og ydermuren? Og kan det ikke blot lede til mindre ventilation og dermed mere svamp?

Hej Alla
Jeg undskylder på forhånd det bliver en lang en, og for stavefejl

---------------------------------------
Skimmelsvampe generelt.
Skimmelsvampe er mikroskopiske spore som lever over alt i naturen. og på alle organsike materialer.
Og der er rigtige mange arter inden for skimmelsvamp. der skal en DNA analyse til for at bestemme
hvilken art helt præcist

Og de forskellige arter har forskellige levevilkår
Når en Skimmelsvampe først er begyndt at gro. Er det meget svært at slå ihjel fuldstændigt
---------------------------------------
Fjernelse af Skimmelsvampe 
Nu siger jeg noget "dem som læser det må ikke blive bage for at de skal fjerne hele huset."

Eksempelvis:
hvis det er skimmelsvamp i træ. og man skal fjerne skimmel helt, skal man fjerne alt træ
1 meter omkring fra det sidste sted hvor der er synligt svamp.. før man kan været sikker på at det er væk.
Men det kan man jo ikke gøre og det gør man hælder ikke.. kun i særlige tilfælde. at man fjerne bygning dele.
Man fjerne hvad man kan

Eksempelvis:
gulvbrædder, fodlister, vægbeklædning
ting som er let at udskifte.
---------------------------------------
Kemikalier
Er godt nok mod svamp. men har jo den ulempe at det kræver at det kan suge sig ind i materialet og slå svampen ihjel
som for det meste farver eller ødelægger det man smøre det på.
De kemikalier der virkelig virker er mere eller minder forbudt.

Overflader der ikke kan fjernes
kan Man fjerne Skimmelsvampen og misfarvninger i en vis omfang.
Med "ProtoxSkimmel, Klorin og Rodalon.
---------------------------------------
Undgå skimmelsvampe
Gro betingelser / grobunden for skimmelsvampe
Temperatur over 5 grader
Mørke
Fugtighed over 20%
Det kommer jo selvfølge and på hvilken art man har.
nogle arter kræver højre Fugtighed og Temperatur for at gå

Så hvis man kan fjernet grobunden for at svampen kan overlev/gro.
kan den svampen ikke over levet/gro

Man kan sammen line det med en Brandtrekanten
De 3ting for at have ind have ild er.
Ilt/Varme/Brandstof
Fjern "Ilt" ingen ild
Fjerm "Varme" ingen ild .
Fjern "Brandstof" ingen ild

Det er det samme med skimmel.
Så kan man fjerne, så mange af vilkårene der giver grobund for svampen.
og i huse er det jo fugt som real.
---------------------------------------
Hvornår skal man være bekymret
Det er jo lidt op til debat.
For at renover et hus eller to har ikke den store betydning,
Skal man bære åndedart midler, nogle håndværker gør det. men de bliver også ofte
udsat for meget skimmel mange gang. så begynder det at betyde noget  

Opholde sig i et rum med skimmelsvamp i lang tid, kan give en allergi mod skimmelsvamp
dårlig helbred
---------------------------------------
Skimmelsvampe opstår typisk.
på ydervægge. PGA fugtighed og temperatur. og hvis det har ståret tomt over længer tid.
Derfor er det vigtig at lave en renovering korrekt.

Eksempelvis:
hvis man laver en. Forsatsvæg er det vigtig at der ikke er gamle, Maling/tapet/kalk på vægen inden
man laver den nye, forsatsvæg/beklædning da Maling/tapet/kalk kan funger lidt som en dampspære og spære fugt inde og give grobund for svamp.

At stille møbler op af en kold væg kan også give grobund for svamp.
det samme med et køkken, mange lag Maling/tapet/kalk bagved et køkken

Det var generalt om skimmelsvamp. 
------------------------------------------------------------------------------
Der er ikke så meget at sige som
@Erik ikke har været er inde på

Fjern alt hvad i kan der er angrebet af skimmel.
overflader der ikke skal/kan fjrenes. vask godt ned med en af de 3 produkter
ProtoxSkimmel, Klorin, Rodalon.

det er jo en meget gamle bygning. som du siger
ville jeg lave en forsatsvæg mod den eksisterende ydervæg. for ikke at have en væg der er kold.
bare 50mm det gør meget. mere jo beder.

At få taget et DNA prøve af skimmelsvamp. vil ikke ændre på opgave.
har aldrig hørt om nogle der har, fået taget en prøve af en skimmelsvamp
når vi snakker byggeri

Jeg tror kun at andelsforeningen, hænger på klimaskærmen
ydervægen og taget. Alt indørs tror jeg der hænger på jer som ejer af en lejligheden.
men det er mig et område jeg vil kloge i.

hvad i selv kan er op til ens evner og tid. men der er bestem ikke noget i vejen
for at skulle lave den opgave
men forvent der bliver både El/Mure/Tømrer/VVS arbejde.

PS: Til lykke med den lille ny

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
fitft skrev den 18-12-2021 11:45:04

Hvis jeg har forstiller mig at efterisolere med 200 mm mineraluld eller lignende, efterfulgt af en dampspærre og fibergipsplade (1 lag) eller gipsplader (2 lag), det hele monteret på stålreglar. Men skal der være et tomrum mellem isolering og ydermuren? Og kan det ikke blot lede til mindre ventilation og dermed mere svamp?

 Hej Allan

Angåne en forsatsvæg vil henvise dig til
Den Lille Lune. fra rockwool. den baste isolering guid som alle Tømrer har i værktøjskassen
 https://info.rockwool.dk/da/den-lille-lune/energirenovering-og-efterisolering/efterisolering-af-ydervaeg/

Men vil fraråde dig at bruge stålreglar. da de kan funger som en kuldebro fra den kolde siden til den varm varme siden, og give Misfarvninger på færdig væg. efter noget tid.

Ydermuren behøver ikke at få en ny pudslag, men løse sten og huler er godt at få lavet.
hvis vægen er meget skæv / ujævnheder anbefaler jeg at isoler med Isover da
glasuld er noget bløder and stenuld. så får du en tætter isolering
personligt ville jeg bruge en "ISOVER Formstykke 34" da den isoler beder and k37 og lugter beder
og mere behagelig at arbejde med


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Man anbefaler netop stålreglar når der er tale om efter isolering af ydermure. Det er for at undgå organisk materiale der hvor der kan være en risiko for mug/skimmeldannelse.
Er der mindst 100 mm isolering så mener jeg ikke den kuldebro effekt har nogen betydning.
Det er nok klog at få prøve af mug/skimmel inden i river noget ned, så får man vished for hvad det er. Men det skal siges at det nok kan findes i 90 -95 % af alle ældre lejligheder.  Ja jeg ville næste sige nyere også. Jeg har et familie medlem som sidder og styrer flere hundrede udlejnings lejligheder. Det er lige nu sæson for " telefonstorm" angående mug/skimmel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ProtoxSkimmel er til forebyggelse mod skimmelsvamp og ikke til afrensning. Til afrensning skal du istedet bruge ProtoxHysan.
Tak for svarene Ev Elmand og Mcarpenter :)

Det giver mening med skimmel overalt, men bare i små nok koncentrationer til at det ikke gør noget, medmindre de finder et sted med gode betingelser for at gro.

Jeg vil fjerne køkkenskabet, banke pudsen af, fjerne gulvbrædderne (da vi alligevel skal have nyt gulv) og vaske af med ProtoxHysan. Men bør vi også skifte strøerne i det påvirkede område?

I forhold til at bygge en isolerende indervæg under vinduet (køkkenskabet er under et vindue), så havde jeg tænkt at bruge stålreglar for netop at undgå et organisk materiale, som kan angribes af svamp på et så udsat sted, men på den anden side kan jeg også godt se argumentet for at det skaber en større kuldebro en træ gør.
I Den Lille Lune lader det til at være træreglar på illustrationerne, men dér er isoleringen jo så også virkelig tyk, således at trækonstruktionen sidder pakker ind i rockwool på begge sider... men hvis det ikke er praktisk med en så tyk væg her, og reglarne vil komme til at sidde tæt på ydermuren, er det så bedst med stål eller træ?

Og igen, tak for svarene. De bliver modtaget med kyshånd!
Venlig hilsen
Allan

fitft skrev den 19-12-2021 09:49:13
Men bør vi også skifte strøerne i det påvirkede område?

hvis det ikke er praktisk med en så tyk væg her, og reglarne vil komme til at sidde tæt på ydermuren, er det så bedst med stål eller træ?

Gulvstrøerne skal være meget medtaget af råd, før jeg ville udskifte dem helt. da den er en del af den bærende konstruktioner. Som real letter at forstærke gulvstrøerne.
Det er altid vurderingssag

Hvis gulvstrøerne skulle gå hen og være helt sorte af skimmel ville ikke udskifte dem..
gøre dem rene. eventuelt Imprægneret træet med "Grøn Kobber" især hvis der er råd.
--------------------------------------------
Træ vs stål regler
Der tror jeg vi er meget over i religion. Hvad man ville bruge, der er fordele og ulemper
både ved Træ og stål.
Men jeg er en jo en pind mand (Tømrer) så jeg ville afgjorts bruge træ. Jeg bruge kun stål hvis der er
stillet krav til brandsikkerheden, der siger vil skal bruge stål-regler
 

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
I dette tilfælde hvor der er tale om en ældre og fugtfølsom konstruktion, vil jeg klart anbefale at isolere i mineralske materialer, så som h+h comfort blok, ytong multipor, eller skamol pladen/skaltherm

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også