Radiator monteret forkert

Hej,

Mine to radiatorer på 5. sal virker ikke. Jeg har haft en VVS'er forbi, som mener, at de er tilsluttet forkert. Altså at der er byttet rundt på frem og retur. Der bliver varmt nederst ved retur og koldt øverst ved tilførslen.
Han mener, at der er to muligheder:

"1.Man finder der hvor rørene er tilsluttet ved stigestreng, det er ført i pex/alupex. Kunne ikke se hvor der er koblet på. Her kan man byttet rundt på rørene og derved ikke lave noget ved radiatorerne.

2. Man kan fører returen på toppen af radiator fremløbet i bunden. Her blir alt synligt og er ikke den kønneste løsning, da der os skal udluftning på returen."

Jeg har svært ved at gennemskue de to forslag ift. hvordan det kommer til at se ud, hvad prisen ca. bliver og om der måske faktisk ville være andre muligheder. Hvad vil I anbefale?
Vi har ikke kunne finde ud af, hvor rørene går, så jeg tænker umiddelbart at forslag 1. ikke er muligt.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Nikoline 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lige tage et par fotos  og lægge herind?🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Velkommen på lds.  
Vedr. pkt 2 Så er det jo ikke meget forskellig fra nu andet end det er røret der nu går i bunden der skal i top medens det rør der sidder i top skal kortes af. Altså kun 1 samling. Luftskrue skal blot flyttes om på den anden side af radiator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Velkommen på LDS.

Det bedste du kan gøre - og det kan du selv - er "walk the line". Du skal følge rørene. Skal VVS'eren gøre det, skal du betale hans arbejdstid. Kortlægning, skaffe adgang og fejlsøgning tager meget tid. Det er der du selv kan lægge en stor del af arbejdet.

Hvis der ikke er afpærringer før radiatorafgreninger - skal anlægget tømmes. Dem der bor fra stue til 4. sal vil næppe blive begejstret over at du vil gøre det nu - midt i varmesæson.

Det bliver jo synligt.. Men er det ikke bare at føre fremløbet op til venstre hjørne?
Det er ikke 100% optimalt, men kan man ikke bare lade returen sidde oppe til højre? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det ligner en skunk bag radiatoren. Hvis skunkrummet er tilgængeligt, vil det væe muligt at bytte rundt på rørene derude. En ekstra samling er ok, når samlingen er tilgængelig.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis