Vind turbine til opladning af batteri

Hej folkens ! Nogen der kan anbefale en mindre vind turbine / mølle eller har noget information om det, den skal kunne oplade et 100 ampere 12 eller 24 volt batteri. Synes ikke jeg finder meget om det på google, der er generelt mere fokus på sol energi. Men vind har jo den fordel at den også kan oplade i vinter halvåret. Det er til et off grid hus i Norge.  Ideelt ville den kunne kører en varmepumpe udover belysning og tv etc. men det er vel nok lidt for optimistisk? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du søger vindmølle til båd kommer der en række små møller. Men du får ikke meget varmepumpe kørende på det batteri Men til noget led lys vil det være fint. og sikkert osse tv.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der kan være steder i Norge hvor vindkraft giver god mening. Husk dog at at vindmølle typisk skal op i en højde op over Omkringliggende bygninger og bevoksning. Hvis den er under vil vinden hele tiden kastes rundt.
Nnnormalt frarådes også at montere vindmøller direkte på beboelses ejendommen pga rystelser og støj.

så vidt jeg husker er tommelfinger reglen at vinden teoretisk har ca. 1 kw i god blæst med 1m2 mølle areal..
dvs. Skal du have kontinuerligt 3 kw til en varmepumpe og ikke kun når vinden blæser godt, ja så skal der en relativ stor mølle op.
af samme grund kan du også hurtig regne ud at de små mini båd møller næppe giver meget mere end 1-500 w kontinuerligt Da deres vind areal er noget som ligner 1/2 m2
de er bedst egnet til at vedligeholde et par bilbatterier og drive en lampe og en vandpumpe.
og Du nævner jo varme som det du ønsker, og her skal du nok op i det som er nummeret større og har et vinge areal på ca 4 m2

se evt.
https://www.greenmatch.dk/blog/2014/07/husstandsvindmoelle-vaelg-den-rigtige-stoerrelse

et god råd inden du investere i en dyr mølle er at købe en elektronisk vindmåler med både vindhastighed og retnings angivelse.
det gjorde jeg for nogle år tilbage og hejste den på en spinkel konstruktion op i den højde. Og det st3d jeg havde planlagt. Resultatet var skuffende. vindhastigheden var oftes så lav at jeg ville få minimal udbytte. Og samtidig stod det hurtigt klart at vindretning skifted ofte når først vinden blæste
netop retnings skift kan Alm Møller ikke lide

men din situation i Norge kan være anderledes, hvis dit hus ligger høj og med frit udsyn mod den fremherskende vindretning, så kan det måske Give mening.

husk også at tjekke norsk lovgivning på området - måske må man ikke sætte op
nu er tråden 1 md gamel, men læste den lige igen.
hvis nogen skulle få den gode idet at tænke i de små "båd vindmøller" er her specifikation ved vindhastigheder (kontinuerlig jævn vind frfa samme retning)
nedenstående er taget fra en mølle til små 12.000 kr...

Turbine Diameter 1220mm 
Udgangsspændinger (nominel)                12V                  24V
Strøm / vindhastighed relation:
5m / s 10knots                              40W (2.9a)       40W (1.45A)
11m / s 21knots                             290W (21,3)      290W (10.7A)
15m / s 29knots                             483W (35.5A)    483W (17.76A) 

at regne med en vind på mere en 5 m/s i en alm. villa have vil være optimistisk (brug IKKE vindhastigheder som ses på DMI, men mål i egen have)....noget andet er hvis huset er placeret lige ud til vestkysten....
ved mit sommerhus ved hundested, var den målte vindhastighed med den måler jeg satte op, sjældent over 4 m/s og  oftes var den nærmere 2.5 m/s samt at vinden skiftede hele tiden retning = ineffektivt.
konklutionen var at selv de ringste solcelle panel nok ville kunne yde mere end vindmøllen på en vinterdag....og for 12tkr kan man købe en del solceller
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis