Nedrivning af væg

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt hus og vi ønsker at få revet en lang væg ned for at få åbent køkken-alrum.
Vi har haft en tømrer til at kigge på det og han siger den ikke er bærende, men at vi kan understøtte med en limtræsbjælke.

Jeg ved ikke om væggen er stabiliserende på huset og er lidt nervøs for om det kan lade sig gøre.
Det er den gule væg, som skal væk.
Ved ikke om man skal have fat i en ingeniør for at være sikker?

Tak på forhånd! 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved sådan en opgave vil jeg altid spørge en ingeniør. Alene pga ansvaret. Hvis det hele braser  sammen, så er det godt at kunne pege på ingeniøren.

Uden at være ingeniør, så tænker jeg at der er rigelig stabilitet i huset ellers, så det vil jeg ikke være nervøs for. Men jeg tænker at væggern må være støttende for de spær, der holder loftet. Er der ikke 7-8m på tværs? Så derfor lyder limtræsbjælke som en god ide. Men er der plads til den? Måske skal I have en stålbjælke ind i stedet.

Men... Jeg er amatør på det her. Spørg en bygningsingeniør!

Det ligner almindelig 1 plans hus med vinkel på. Der er sikkert gitterspær så det er usandsynlig t spærene hviler på den mur. Men en beregning er alligevel tilrådelig her især med hensyn til det stabiliserende. Den står vinkelret imod en lang gavl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak skal I have.
Jeg får kontaktet en ingeniør, som kan lave en beregning på det.
Håber ikke at det bliver for dyr en omgang😅
Sara87 skrev den 17-12-2021 09:52:36

Mange tak skal I have.
Jeg får kontaktet en ingeniør, som kan lave en beregning på det.
Håber ikke at det bliver for dyr en omgang😅

 5000-6000 kr. Jeg fik det udført af nemingeniør.dk

Hvor bor du, er det første klitrække ved Vesterhavet, eller højt fritliggende?
I by eller på landet med åben landskab?

Har tilsvarende 9 meter gavlmur, mod vest, uden stabiliserende væg. Gavlen er dog ikke så udsat for vind, som første klitrække ved Vesterhavet.  
Gavlen (30 cm hulmur) har nu stået uden problemer i 52 år.  

I min optik er det nok overkill at smide 5-6.000 kr. ud for en Ingeniør-beregning, som højst tager 0,5-1 time, det er nærmest opslag i tabel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis