Revner i væg ved dørkarm

Da vi flyttede ind i huset var vi ret pressede af deadlines osv, så i iveren efter at få det hele færdig blev der nok valgt lidt letkøbte løsninger engang imellem - et eksempel herpå er døråbningen mellem køkken og forgang. Der har engang været en dør (før vores tid), som er taget af, men karmen er der stadig. Den blev spartlet over med almindelig sandspartel (ups?), som nu et par år senere har resulteret i revner i spartlen. Det blev efterhånden så omfattende at spartlen næsten faldt af af sig selv, og da det blev irriterende at se på er jeg gået i gang med at fjerne det løse spartel. Mit spørgsmål er nu, hvad skal jeg gøre for at det blir fint (og rigtigt)? Se vedhæftede billeder. Jeg er virkelig på bar bund ift. hvad næste skridt skal være, efter jeg har "befriet" karmen for løs/revnet spartel hele vejen rundt.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får aldrig murværk og trækarm til at arbejde sammen. Gør karmen ren og sæt gerigt (dørindfatning) op på karmen og mal det over.

fase
Eller pil træet ned og puds op med den rigtig mørtel...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den nemme løsning, som dog ændrr udseende en del i forhold til dine andre døre: Sæt gerigter op og skjul derved mellemrummet.

Den svære og tidskrævende løsning: Pil dørkarmen ud, fjern det gamle træ, mur en række lecablok eller lignende op, såret passer med at karmen kan monteres igen. Vandskure HELE væggenigen, og mal efterfølgende. 

Mvh. Christian M
 

PinkHenrik skrev den 16-12-2021 14:16:41

Eller pil træet ned og puds op med den rigtig mørtel...

 Det har jeg mange gange overvejet. På den anden side af dørhullet sidder gerigterne stadig på - problemet er at stort set alle husets stikkontakter er bygget ind i gerigterne, så det er et større arbejde hvis de skal fjernes. Der var endda også en murer der på et tidspunkt fortalte mig, at i den slags gamle huse (start 60'er) kan der også være vandrør inde bag gerigterne. Aner ikke om det har noget på sig, men det er i hvert fald noget der har afholdt os fra at gøre noget ved det indtil nu. 

Men, er det sikkert at fjerne træet i dørhullet? Altså, jeg tænker træet er med til at støtte hullet. Man risikerer ikke at murværket falder sammen eller? Ja, undskyld hvis jeg spørger dumt.   

Den nemmeste løsning vil jo klart være som S. Fabrin skriver, at sætte nye gerigter på. Men æstetisk ville en glat overflade efter det er rigtigt pudset op med mørtel osv. nok være pænere. 

Christian M skrev den 16-12-2021 19:22:17

Den nemme løsning, som dog ændrr udseende en del i forhold til dine andre døre: Sæt gerigter op og skjul derved mellemrummet.

Den svære og tidskrævende løsning: Pil dørkarmen ud, fjern det gamle træ, mur en række lecablok eller lignende op, såret passer med at karmen kan monteres igen. Vandskure HELE væggenigen, og mal efterfølgende. 

 Hov, havde ikke set dit svar - alle dørene har gerigter. De ser dog ganske forfærdelige ud. 

Og ja, det lyder godt nok som et større arbejde...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bedste løsning er at fjerne dørkarmen, pudse enden over og spartle det over så den glatte struktur på resten af fladen bevares. Hjørnet er udsat så jeg ville bruge hjørneforstærker.
En forudsætning at klinkerne går tilstrækkeligt langt ind under dørkarmen (begge sider) så der ikke er et hul hvis man fjerner den.

Ang. løsning med indfatning - er det skab eller skuffer? (Kan det fungere med en 15mm tyk indfatning på hjørnet?)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-12-2021 19:47:52

Bedste løsning er at fjerne dørkarmen, pudse enden over og spartle det over så den glatte struktur på resten af fladen bevares. Hjørnet er udsat så jeg ville bruge hjørneforstærker.
En forudsætning at klinkerne går tilstrækkeligt langt ind under dørkarmen (begge sider) så der ikke er et hul hvis man fjerner den.

Ang. løsning med indfatning - er det skab eller skuffer? (Kan det fungere med en 15mm tyk indfatning på hjørnet?)

/BOFH

 Årh, pis, fliserne havde jeg slet ikke tænkt på. De går slet ikke ind under karmen - og helt nylagte. Så det kommer nok ikke til at fungere at fjerne karmen.

Det er en køleskabslåge du ser på billedet, men der er skuffer på den anden side af dørhullet. Der vil dog være plads til at skufferne kan åbnes selv med 15mm indfatning (skulle lige ud og tjekke   ).

Hvis du nu er hvor det skal laves rigtig. så betyder det da ikke så meget at hugge de 2 fliser op og tilpasse 2 nye. De er i forvejen ført igennem så det kan laves ordentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske er det for sent :)
Men du bør overveje et par ting før du beslutter dig for en løsning:
- Skal der aldrig nogensinde mere en dør i det hul?
- Kan det skab/skuffer som er placeret i højre billedside komme ud, hvis du gen-monterer gerigter?
- Hvis du fjerner karmen og pudser op. Hvordan vil det se ud at resten af dørkarmen stadig sidder i hullet?
- Hvad gør det for det samlede udtryk af huset, at du fjerne den slags detaljer (spurgte arkitekten)?

Alle de foreslåede løsninger er "rigtige" men det kræver nogle overvejelser at vælge hvilken vej du bør gå.

Hvis du går i gang med at pudse det op, bør du fjerne hele karmen på begge sider.
Det er ikke en kæmpe operation at flytte evt. el over i en indmurringsdåse (bør/skal laves af fagmand)
Du kan købe et relativt billigt søgerværktøj som kan afsløre om der er skjulte rør og ledninger i væggene.  

// Mvh Martin 
saelan skrev den 22-12-2021 10:14:14

Måske er det for sent :)
Men du bør overveje et par ting før du beslutter dig for en løsning:
- Skal der aldrig nogensinde mere en dør i det hul?
- Kan det skab/skuffer som er placeret i højre billedside komme ud, hvis du gen-monterer gerigter?
- Hvis du fjerner karmen og pudser op. Hvordan vil det se ud at resten af dørkarmen stadig sidder i hullet?
- Hvad gør det for det samlede udtryk af huset, at du fjerne den slags detaljer (spurgte arkitekten)?

Alle de foreslåede løsninger er "rigtige" men det kræver nogle overvejelser at vælge hvilken vej du bør gå.

Hvis du går i gang med at pudse det op, bør du fjerne hele karmen på begge sider.
Det er ikke en kæmpe operation at flytte evt. el over i en indmurringsdåse (bør/skal laves af fagmand)
Du kan købe et relativt billigt søgerværktøj som kan afsløre om der er skjulte rør og ledninger i væggene.  

// Mvh Martin 

 

Hej Martin - nej, det er slet ikke for sent, vi er stadig i "sover lige på den" fasen.   
Der hvor jeg tror vi ender lige i første omgang er, at der kommer nye gerigter på. Hurtig, billig og nem løsning.
- Huset bliver løbende renoveret, og engang i fremtiden skal alle indvendige døre+karme udskiftes og de dertilhørende stikdåser fræses ind i væg. Derfor tænker jeg vi gemmer det lidt større arbejde med at fjerne hele dørkarmen+pudse til vi alligevel tager det store slæb med de andre døre. Der er forholdsvist mange ting der skal fixes, men vi tager det i etaper efterhånden som tiden og økonomien er til det.
Mange tak for dine input og gode observationer!   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også