Bytte rundt på korrespondance afbrydere

Hej Forum.
Jeg har brug for lidt hjælp til at bytte rundt på ene tænding på en dobbelt korrespondance afbryder og på en krydsningsafbryder

Jeg vil gerne bytte den side hvor den røde ledning er med krydsnings afbryderen forneden.

​Kan man det og i såfald hvilke ledninger skal jeg bytte rundt på 

Den anden tænding på den dobbelte korrespondance skal blive hvor den er.

PFT

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Krydsningsafbryderen indgår som en del af en korrespondance med 3 tændinger. Den kan du desværre ikke umiddelbart lave om til en almindelig korrespondance afbryder.
Krydsningsafbryderen kan måske flyttes til et andet sted, men det vil sandsynlig kræve at der trækkes nye ledninger. Hvor besværligt det er, afhænger af hvordan det hele er koblet sammen.
En anden mulighed er at lave korrespondancen med 3 tændinger om til en med 2. Dvs. du vil miste en afbryder. Men hvis du alligevel aldrig bruger én af de 2 andre, så er det måske ok. I så fald kan det nok klares uden at trække nye ledninger.

jenshøj skrev den 15-12-2021 17:15:03

Krydsningsafbryderen indgår som en del af en korrespondance med 3 tændinger. Den kan du desværre ikke umiddelbart lave om til en almindelig korrespondance afbryder.
Krydsningsafbryderen kan måske flyttes til et andet sted, men det vil sandsynlig kræve at der trækkes nye ledninger. Hvor besværligt det er, afhænger af hvordan det hele er koblet sammen.
En anden mulighed er at lave korrespondancen med 3 tændinger om til en med 2. Dvs. du vil miste en afbryder. Men hvis du alligevel aldrig bruger én af de 2 andre, så er det måske ok. I så fald kan det nok klares uden at trække nye ledninger.

hele ideen var at bytte rundt så jeg kunne ende op med at fjerne en ét modul afbryder og erstatte den med noget andet til smart Home

Billedet forneden af de nederste kontakter (2 x samme kontakter bare på en anden væg.

Hvis jeg bare kan sløjfe det tryk med den første grå ledning så kan jeg erstatte de 2 enkelte afbrydere med et nyt til kun mine spots. Den grå ledning går til mit lampeudtag men det kan jeg tænde 2 andre steder udover her.

Kan jeg evt muffe den grå ledning og den første nederste sorte og så vil de øvrige tryk til mit lampeudtag forsat virke? 
Er ikke helt med på din forklaring. Er det øverste eller nederste afbryder du vil fjerne dette sted?
Det er lidt svært at gennemskue. Mon ikke den nederste er en dobbelt korrespondance. 
En korrespondance afbryder kan umiddelbart godt fjernes. Hvis man forbinder ( muffe på ) de 2 rigtige ledninger.
Hvilke ledninger kommer an på om det A korrespondance system eller B korrespondance system. Det sidste er det mest almindelige, Så vil det fungere med den/de andre afbrydere hvis du forbinder ledningen fra P klemme ( rød klemme )til en/dem fra en de andre klemmer. Den/ de ledninger og sætter muffe på ledningen der bliver til overs.
Jeg taler om den nederste afbryder på sidste billede. Der kan være lidt tvivl om det er den sorte i midten øverst eller den hvide i midten nederst hører sammen med sort og grå til venstre.
Hvis vi antager at det er sort der hører til så kan de forbinde øverste sort sammen med grå  og sætte muffe på den nederste sorte.
Du kan jo tage den sorte i midten af og se om det 2øedlægger" den korrespondance som du planlægger at nedlægge.
Ellers må du bruge den hvide nederst.
Jeg kan dog ikke se hvad du opnår, da der stadig er et korrespondance system i den anden side af samme afbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-12-2021 22:54:19

Det er lidt svært at gennemskue. Mon ikke den nederste er en dobbelt korrespondance.
En korrespondance afbryder kan umiddelbart godt fjernes. Hvis man forbinder ( muffe på ) de 2 rigtige ledninger.
Hvilke ledninger kommer an på om det A korrespondance system eller B korrespondance system. Det sidste er det mest almindelige, Så vil det fungere med den/de andre afbrydere hvis du forbinder ledningen fra P klemme ( rød klemme )til en/dem fra en de andre klemmer. Den/ de ledninger og sætter muffe på ledningen der bliver til overs.
Jeg taler om den nederste afbryder på sidste billede. Der kan være lidt tvivl om det er den sorte i midten øverst eller den hvide i midten nederst hører sammen med sort og grå til venstre.
Hvis vi antager at det er sort der hører til så kan de forbinde øverste sort sammen med grå  og sætte muffe på den nederste sorte.
Du kan jo tage den sorte i midten af og se om det 2øedlægger" den korrespondance som du planlægger at nedlægge.
Ellers må du bruge den hvide nederst.
Jeg kan dog ikke se hvad du opnår, da der stadig er et korrespondance system i den anden side af samme afbryder.

Tak, jeg så først dit indlæg her til morgen og jeg endte med at gøre stort set som du foreslog. Jeg har muffet sort og grå og så en enkel muffe på den nederste sorte. Da jeg havde muffet dem og jeg kunne konstatere at alle afbrydere virkede kunne jeg begynde det arbejde jeg egentlig gerne ville lave. Jeg ville gerne indsætte en zigbee dreje lysdæmper og den fylder 1 modul. På den måde kan jeg fysisk og via app styre mine spots. De ledning der blev muffet var til mine lamper i lampeudtaget, men muligheden for at tænde og slukke lamperne blev ofret for at jeg kunne få en lysdæmper der kan styres via Philips Hue. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis