Nedrivning af væg (Hvad skal jeg gøre med El)

hej,
Jeg har et spørgsmål til alle de elektriker jeg kan finde. Jeg har en væg i min lejlighed jeg gerne vil have fjernet. Der er nogle ledninger og stikkontakter i det stykke af væggen jeg vil have revet ned. Jeg kontakter derfor en elektriker der er i min andelsforening og han fortæller mig at fordi der er et stik som føre til lyset i loftet ville det komme til at koste mig 20.000-25.000 for at få den fjernet fordi det hele skal laves også over i gangen. Derfor er mit spørgsmål om det kan passe og om det er noget jeg kan gøre det selv (med lidt hjælp selvfølgelig)
Vedhæfter

Håber i kan hjælpe m

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nok være rigtig , og du kan absolut ingenting gøre selv , med mindre du vil sidde i mørke .............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Vedhæftede filer:
Du kan godt fjerne afbryder/stikkontakt ved døren og dermed mister du også strømmen til de andre stikkontakter, da alt strøm kommer oppe fra enten lampestedet eller en klemkasse i en gang/entre.  
Strøm hæger jo sammen, så du kan ikke bare fjerne en del uden at lave en samling eller flytte det eller har du måske kun 50 % lys og stikkontakter tilbage.
Så hvis din elektriker siger at han skal skille det hele ad, ja så passer det nok... det kan vi andre ikke se ud fra dine billeder, men kræver at man ser og måler fysisk på din installation.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er lidt svært at finde rundt i dine billeder, når man ikke kender lejligheden. Men som jeg forstår det, har du 2 stikkontakter ved gulvet, som du ønsker af fjerne. Stikkontakt og afbryder ved døren beholdes?

I så fald ville jeg prøve at pille stikkontakten ved døren ud, og tage et billede af ledningerne på bagsiden. Dernæst (efter at have afbrudt strømmen) ville jeg koble de ledninger fra, som kommer fra kablet, som går ind i siden af gerigten. Hvis alt lys og alle stikkontakter stadig virker (pånær de 2 ved gulvet), kan stikkontakterne ved gulvet fjernes uden problemer.

Hvis det hele skal fjernes, og du ikke længere har brug for afbryderen til loftlyset, så virker det meget voldsomt, at det skulle koste 25.000 kr. Det er jo 3-4 dages arbejde, hvilket lyder helt hen i skoven. ½ dag må være rigeligt.
Skal afbryderen til loftlyset flyttes, ja, så er er måske en dags arbejde mere i det, men så heller ikke mere, med mindre der er nogle helt specielle forhold, som vi ikke kan se af billederne. Men fjerner du 3 stikkontakter, så disse vel også rereableres et andet sted, og der går der selvfølgelig også tid med.
Rive en væg ned i en lejlighed? Har du overhovedet haft en statiker på? Vægge er ikke kun bærende, men også afstivende.
Mine nakkehår står lige ud i luften.

Annonce
20 - 25000 kr. er helt hen i vejret for at fjerne de 2 stikkontakter. De kommer tilsyneladende fra afbryder /stikkontak ved døren og så skal der blot adskilles der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er usikker på om du ved de ændringer du nævner, render ind i lovkrav om antal stikkontakter/kvm.
Det bør nok checkes

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis