Indmuringsdåse - 3 installationsrør

Godaw LDS'ere!

Jeg er i gang med renovering af lejlighed og har nogle stikkontakter som jeg gerne vil have lagt ind i væggen. På nuværende tidspunkt sidder de nede i panelerne, og på nogle af stikkontakterne går der 3 rør ind i. Men det er der jo ikke plads til i indmuringsdåserne, der er kun. Er det usædvanligt? Og hvad gør man?

Det skal nævnes at der ikke er lampeudtag, så man har i stedet sat afbrydere som slukker for stikkontakterne. Højest besynderligt og det skal laves om. Jeg skal ikke kunne sige om det er derfor der er 3 rør på nogle af stikkontakterne.

Og jeg skal selvfølgelig ikke selv lave det (udover måske at skulle fræse væggen). Jeg søger bare lidt viden, indtil jeg når dertil :-)

Her er et par billeder af en af disse stikkontakter:

Alle inputs er velkomne   
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørene forlænges (eller trækkes opad,hvis de ikke er fastgjort under gulvet). To føres ind i bunden af ny dåse, og det 3. forlænges yderligere og føres ind gennem siden eller toppen af dåsen. Forlængelse kan foretages med flexrør og polykronmuffer.
Hvis ledningerne ikke kan nå, må der trækkes nye ledninger i rørene.
De hvide er fase, de sorte er Nul og den røde der er sløjfet videre er tændledning fra afbryder til et eller andet længere fremme i installationen. De 3 rør er fordi det dengang har været mest hensigtsmæssig. Lettere / kortere rørføring, eller hvad nu årsagen har været, og har ikke noget med tænd metoden at gøre. Det er sikkert kun den ene der har det sådan.
De gamle afbrydere havde skrueterminaler så der kunne let gå 3 ledere ind i samme hul. De nye har fjederklemmer og der er der kun plads til 2. Så nu til dags planlægger man efter at der kun er 2 rør/kabler i hver stikkontakt ellers skal man til at samle med samlemuffer og små stumper ledning og det er noget bøvl at få plads til.
Er du ved at renovere så kunne der måske fræses et par riller så en af rørene / kabler kunne gå et andet sted hen.Det kan elektriker overskue. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Modtaget! Jeg havde håbet der fandtes en muffe der kunne samle de 3 rør til 2    Det havde da gjort fræsning lidt lettere.

Der skal helt sikkert trækkes nye ledninger, men det klarer elektrikeren vel snildt, når det ligger i rør?
Ja hvis ikke det rør der skal komme ind i siden får et meget skarp knæk. Trækker man kabel i rørene så er det lettere at få det til at sidde ordentlig. Husk at ved så omfattende renovering skal der jordledning med og stikkontakter skal være med jord. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er let nok at trække ledninger i glatte rør. Især når der ikke er flere ledninger i rørene, end det er tilfældet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 14-12-2021 22:40:57

Er du ved at renovere så kunne der måske fræses et par riller så en af rørene / kabler kunne gå et andet sted hen.Det kan elektriker overskue.

Hvad mener du med dette?   

Hvis du alligevel skal spartle og male eller have nyt loft op så er der MÅSKE muligheder for at trække noget på en anden måde. Men jeg kan jo ikke gennemskue det med de oplysninger der foreligger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Tak for svarene begge 2 :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også