Fjerne hvidpigmenteret overflade fra egetræsbord

Hej.
Jeg har et nyt egetræsbord, der har en hvidpigmenteret olieoverflade. Jeg kunne godt tænke mig at fjerne den eksisterende overflade og give bordet en naturolie, som giver lidt mere glød i stedet. Kan det fjernes med terpentin? (vegetabilsk eller mineralsk?), acetone ..? Nogle forslag?
Mvh MNN
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler. Pigmenteringen trænger som regel dybt ned i træet, særlig ved egetræ som har ret åbne porer.

Bortset fra det: egetræ giver ikke ret meget "glød", selv når det er oileret. Prøv først med et par stumper egetræ fra byggemarkedet og se hvordan det bliver.

Oliebehandlet eg kan renses med brun sæbe og en stiv børste. Sæben opløser olien, men processen skal muligvis gentages flere gang før al pigmentering er væk.

Til eg vil jeg kun bruge brun sæbe til afrensning. Alternativt krystalsæbe for at minimere påføring af vand, men aldrig hverken terpentin, acetone eller andre petrokemiske produkter. Du risikerer misfarvning.

At eg har åbne porer er nyt for mig. Jeg har flere gange gennemskåret både pigmenteret og røget eg for at undersøge hvor langt ned behandlingen har virket, og det egetræ jeg har undersøgt gik behandlingen med pigmenter kun få millimeter ned men kun på splintveddet.

På kerneveddet lå pigmenterne i eller på overfladen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis