Hjælp til indentifikation af mursten

Hej lav det selv

Jeg skal snart igang med en tilbygning til min murede carport. Jeg skal derfor have fundet nogle mursten der ligner de gamle. Jeg synes efterhånden jeg har kigget alle steder, så nu håber jeg at der er nogle der kan hjælpe mig her inde
jeg har vedlagt nogle billeder af huset, håber der er nogle der kender stenen 😃
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ligner meget dem vi brugte for mange år siden
de var fra bindslev , men det er lukket for længe siden
Har du set hos www.Randerstegl.dk f.eks. Classica - Fyrkat eller Kloster. Farve bliver lettere at finde end mønsteret.

Hvad med Strøjer Tegn på Syd-Vest Fyn, www.strojertegl.dk Evt. et farvemix. De er normalt til at snakke med.
Afhængig af mængde, kan du være heldig med spec. fremstilling.
Du kan kun få nej hvis du spørger.  
GSH skrev den 14-12-2021 19:17:55

Har du set hos www.Randerstegl.dk f.eks. Classica - Fyrkat eller Kloster. Farve bliver lettere at finde end mønsteret.

Hvad med Strøjer Tegn på Syd-Vest Fyn, www.strojertegl.dk Evt. et farvemix. De er normalt til at snakke med.
Afhængig af mængde, kan du være heldig med spec. fremstilling.
Du kan kun få nej hvis du spørger.  

 Har fået en en prøve hjem fra støjertegl på nogle hvor farven matchede, men problemet ved både dem du nævner ved Randers tegl og dem jeg fik hjem, er de er blødsstrøgne og mine er maskinsten, holdt på mod hinanden var der desværre stor forskel på struktur 😔 

Jeg skal ikke bruge mere end 10 m3 så tror desværre ikke det er nok til specialfremstillen 

Hvis du selv skal igang, ville jeg overveje at pille den yderste eksisterende væg ned, og så genbruge stenene på den måde, at de gamle genbrug, bliver sat som facade sten udvendigt, men indvendigt sætter du de nye med forkert overflade. Du vil formentlig isolere den nye garage/værksted alligevel og etablere væg derinde, så gør det ikke så meget der er en smule forskel, den "gør mere ondt" når det er selve facaden.

 

Annonce
Steensen skrev den 15-12-2021 07:29:59

Hvis du selv skal igang, ville jeg overveje at pille den yderste eksisterende væg ned, og så genbruge stenene på den måde, at de gamle genbrug, bliver sat som facade sten udvendigt, men indvendigt sætter du de nye med forkert overflade. Du vil formentlig isolere den nye garage/værksted alligevel og etablere væg derinde, så gør det ikke så meget der er en smule forskel, den "gør mere ondt" når det er selve facaden.

 Ja den løsning har jeg også overvejet, men ved ikke hvor nemt det bliver og genbruge gamle sten. 

I princippet er det nemt nok med at genbruge mursten. Har selv genbrugt mursten, endda hulsten.
Hoved arbejdet ligger i rengøringen, som afhænger hvor meget cement der er brugt i mørtlen.
En god murhammer og ikke for meget cement i mørtlen, = under 1 minut/sten.
Hvis der er forholdsvis meget cement, i mørtlen, kan jeg anbefale en vinkelsliber med diamantkop.

Vinkelsliber med diamantkop har jeg brugt, med god erfaring, til rengøring af vægfliser.

En anden ting du skal være opmærksom på er, at dem som ikke ved det, at der er brugt 2 forskellige slags mursten, ikke lægger så meget mærke til det, som dig som ved det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis