Isolering under vindue

Hej i forummet, havde tidligere skrevet men uden fotos af hvad jeg tror er svamp. Har I råd til, hvordan jeg kan isolere under vindue i lejlighed, hvor der nu er hylder, så der sikres ift. at der ikke dannes mug/svamp/skimmel som på billederne? - er der nem måde at teste om det skal behandles på mere professionel vis? Tak, Sven

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
postnummer 2200 dvs etagebyggeri fuldmuret.
vinduesbrystninger er typisk kun 1 sten.

riv hylderne ud. vask godt med rodalon i flere omgange og sæt en varmeblaser op.
Det nemmeste og mest sikre er nok at stille en Xella Multipor i brystningshullet. Overfladen bliver dog skrøbeligt.

bruger du blødt isolering skal du have en tætsiddende dampspærre på indersiden og en plade. Tilslutning af dampspærren til gulv, væg og vinduet bliver noget hø.
Jeg lever med denne løsning. Husk at slagregn om sommeeren sørger for. en indadgåennde damptryk - malingen på mit vinduesbræt bobler der hvor tømreren ikke fik gjort det ordentligt. 

EPS (Flamingo, Sundolit mv) er dømt til at gå galt i alle henseender.

Jeg ville også se vinduet ekstra godt efter. Fuger, inddækninger kan være slidte eller beskadiget og lade fugt trænge ind.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kunne sætte en radiator op. Det er selvfølgeligt lettest hvis der har været radiator før, og der er trukket vandrør til det. Alternativt en elradiator, men som el-priserne er nu, så vil den nok stå dig i 3000 kr /år. 

Mvh Troels
Hej Mjølner,

Tak for udførligt svar. Mener du, det kan betale sig at tjekke om hvilken type skimmel, der er tale om først - eller bare fjerne alt og mure multipor ind?

Mvh Sven?

Mjølner skrev den 15-12-2021 01:32:59

postnummer 2200 dvs etagebyggeri fuldmuret.
vinduesbrystninger er typisk kun 1 sten.

riv hylderne ud. vask godt med rodalon i flere omgange og sæt en varmeblaser op.
Det nemmeste og mest sikre er nok at stille en Xella Multipor i brystningshullet. Overfladen bliver dog skrøbeligt.

bruger du blødt isolering skal du have en tætsiddende dampspærre på indersiden og en plade. Tilslutning af dampspærren til gulv, væg og vinduet bliver noget hø.
Jeg lever med denne løsning. Husk at slagregn om sommeeren sørger for. en indadgåennde damptryk - malingen på mit vinduesbræt bobler der hvor tømreren ikke fik gjort det ordentligt.

EPS (Flamingo, Sundolit mv) er dømt til at gå galt i alle henseender.

 

Hvis du vil kende efternavn for at tiltale svampen kan du da godt sende den til Eurofins eller et andet laboratorie. Jeg tiltaler den normalt med DØ

fjern skimmlen
Brug en mørtel uden cellulose

Hej Mjølner - Tak for gode svar. Jeg er begyndt at tiltale den DØ, men ikke helt fået sagt farvel til den endnu. Nu banker jeg puds væk, hvor jeg kan se, DØ mest sidder sidder på yderste lag af maling. Tænker nu alligevel at banke alt puds væk og så murer multipor blokke ind. Det er vel vigtigt jeg bruger noget uorganisk mørtel og maling. Her lige et par spg:

1 - på billederne kan man se brytningen ligesom er lukkes af med træ rundt langs kanten og der er jo også trægulvet. Tror du det er ok blot at mure multipor ind ovenpå trægulvet og op til under karmen? Der er ikke skimmel i træ. Det samme i siderne, eller skal jeg ind og fjerne alt træværk først? 

2 - Hvordan ved jeg om jeg har fjernet tiltrækkeligt af den gamle mørtel? 

3 - hvilket svampedræbende middel kan man evt. bruge og det samme med mørtel/maling? 

4 - er det til at skære de der multipor plader med en almindelig sav?

Tak for hjælpen. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også