Isolering omkring rør, er det asbest?

I mit hus fra 1910 har jeg tre rør i kælderen, som er isoleret. Kan nogen hjælpe mig med at vurdere, om rørerne er isoleret med asbest/asbestholdigt materiale? Har taget et par billeder af isoleringen.

​Har mærket på isoleringen og de mærkes umiddelbart bløde.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørene er ikke fa 1910 så det er mere vejledende hvis man kan finde ud af hvornår de er isolerede. 
Det der ses fremme på øverste billede er rockwool som ikke indeholder asbest. Hvis der er samme materiale hele vejen så er der ikke asbest i.
Det var i bøjninger og ved T man brugte noget asbestholdig fordi det var nemmere at få pæn i hjørner.
Hvis du ikke piller ved det så er eventuel asbest indkapslet og gør ingen skade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På billede 1 er der vist en isolering bestående af Rockwoll, som er helt uden asbest.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rockwool skaller med gips viklet rundt om til at lave skallen, som så er malet over gentagne gange.
Hvis du vil have det skiftet, så brug en kraftig saks og klip gipsen og rockwool op, så kan du fjerne det hele med minimalt støv, og etablere ny isolering/afmontere rørene til fordel for ny installation.

 

Det er en udmærket isolering, men skal der laves anden rørføring så skal det naturligvis fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarerne alle sammen :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også