Kvalifiseret gæt på indføringskabel mm2

Mit indføringskabel er fra midt i 60' erne, grå plast det er 4 ledet og måler 24mm udvendigt.
Et det muligt at komme med et kvalificeret bud på mm2
Jeg har 25 ampere ude i gravstenen, der er en ledig 35 ampere derude, det ville jo nok være mere passende når jeg med tiden skal have en luft/vand VP.

Kablet er gravet ned fra gravstenen og så går det 1,5 m op gennem hulmur og ind i måleren.
Fra måleren og ind til tavlen ligger det hen over loftet i isolering, så næppe med god varmeaflednings mulighed.

Vi prøver igen, i morgen --
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er skrevet på den udvendige isoleringskappe, hvilken kabel-type du har, f.eks. HNR-07 4G6. Det kan både være "printet" tekst på overfladen, men også være undtrykninger i overfladen.

 

Steensen skrev den 13-12-2021 18:44:59

Der er skrevet på den udvendige isoleringskappe, hvilken kabel-type du har, f.eks. HNR-07 4G6. Det kan både være "printet" tekst på overfladen, men også være undtrykninger i overfladen.

 Kunne kun lige komme til godt 1 meter af kablet, der var ingen tekst hverken print eller præget i kablet.

Men jeg må jo  prøve at finde det frem et andet sted hvor det har ligget uberørt, om der er noget at se der  


Vi prøver igen, i morgen --
I midten af 60'erne var det normalt med 4X6 mm2 som stikledningskabel. Mærkningen er med stor sandsynlighed 4X6 mm2 PVIK. Dimensionen på Ø 24 mm lyder rigtig. De 25A kan nemt opgraderes til 35A mod behørig betaling.

fase
Kabler i tresserne havde ingen påtrykte værdier det kom først langt senere .jeg har lige været ude og måle på mit 4X16# pvik kabel og det har en diameter på 24  mm .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Mange tak for de gode svar  
Var bare en tur på loftet i dag, og kom så til at tænke på indføringskablet.
Ja N1 som er mit forsyningsselskab skal have i omegnen af 1000 kr pr ampere, for at få større tarif sikringer, så det er da en pæn sjat.
Men det er jo nemt hvis jeg bare kan opgradere, hvis behovet kommer.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
En ampere koster 1175 plus moms...så små 1600. og det er en fast pris alle forsyningsselskaber tager
Jeg kom i lære i 1967 og har lavet rigtig mange huse dengang. Også "tilbudshuse" Har aldrig været med til at bruge 4 x 6 mm2 det har stort set altid været 4 x 10 mm2 i private huse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mfrost skrev den 13-12-2021 21:54:09

En ampere koster 1175 plus moms...så små 1600. og det er en fast pris alle forsyningsselskaber tager

 Tager de også mere end 25 % moms ?   

Du mener nok knap 1500 kr incl moms

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis