Må der muffes i sikkerhedsafbrydere?

Jeg har en sikkerhedsafbryder hvori der i forvejen er installeret 2 installationskabler samt en tilledning:

Et til gruppen (installationskabel)
Et til en kanalventilator (installationskabel - fase er tilsluttet samme klemme som kablet til gruppen)
Et til en cirkulationspumpe (tilledning - fase er tilsluttet afbryderens on/off klemme)

Planen er at installere en hastighedsregulator foran kanalventilatoren vha. et femleder installationskabel. Det kræver så at installationskablet til kanalventilatoren fjernes fra klemmerne i sikkerhedsafbryderen og i stedet muffes sammen med det nye femleder kabel som er ført til hastighedsregulatoren. Brun+blå i femleder kablet vil så være tilsluttet klemmen til gruppen, og grå samt sort vil så været tilsluttet kanalventilatoren vha. muffer.

Det er jo problemfrit at gøre det, men er det tilladt at bruge muffer i sikkerhedsafbryderen?

Sikkerhedsafbryderen er denne slags:

https://www.harald-nyborg.dk/sikkerhedsafbryder-16-a-3-polet
Jeg har en sikkerhedsafbryder hvori der i forvejen... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sikkerhedsafbryderne er lovlige, men må ikke bruges til at starte og stoppe maskinerne med.
At indføre en regulator af den ene eller anden art er ikke at indføre regulatoren mellem sikkerhedsafbryderne. For øvrigt er der en fejl i tegningen i det forbindelsen til ventilatoren skulle have været taget før betjening af pumpe.
Det skal se sådan ud


fase
Formålet med en sikkerheds afbryder er beskrevet, og at det er uhensigtsmæssig at bruge den som beskrevet. Er det en cirkulationspumpe og kanalventilator, så holder 16 A sikkerhedsafbryder sagtens til det.
 Svar på spørgsmålet Må man muffe ledninger i en sikkerheds afbryder JA det er lovlig hvis du kan ligge ordentlig derinde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@S. Fabrin

"Betjening af pumpe" eksisterer ikke i min installation og sikkerhedsafbryder 2 får strøm fra sikkerhedsafbryder 1 (ligesom du tegnede første gang).

Hvis vi tager udgangspunkt i din første tegning og udelader "betjening af pumpe" - er det lovligt?

@ev elmand

Der er plads nok. Tak for input!
Ja det er. Din pumpe kan så ikke slukkes og tændes.

fase
Super.

Uhensigtsmæssigheden med sikkerhedsafbryderen som agerer almindelig afbryder for pumpen må håndteres på et senere tidspunkt.

Skal/må der så bruges 2 x treleder eller 1 x femleder mellem regulatoren og sikkerhedsafbryder 1? (ift. dit svar om at nul altid skal være på blå leder)
Annonce
Du har formentlig kun brug for en nulleder mellem sikkerhedsafbryder og regulator til ventilator, så du kan sagtens overholde reglen om at nullen skal være blå. Det betyder, at du har brug for en nul, en fase til regulatoren og en retur fra regulatoren til ventilatorens fase. Nu kender jeg ikke din regulator. Derfor er min anvisning med forbehold, men prøv om ikke det virker.

fase
Regulatoren er med 4 klemmer: fase+nul til tavlen samt fase+nul til ventilatoren. Er det så ikke ok at dele nullen mellem de klemmegrupper i regulatoren? Det er jo blot returstrøm der ikke skal styres.

Mål om modstanden mellem de to nul klemmer er nul. Er den det, er klemmerne forbundet internt, og du kan nøjes med en nullednimg.

fase
De to nul klemmer er forbundet internt, men regulatoren (trinbaseret) regulerer mængden af volt til regulatoren via nullen, så når regulatoren står på hastighed 1-4 passerer nullen (til regulatoren) en transformer, mens hastighed 5 kortslutter transformeren. Har det nogen indflydelse ift. at dele nullen?

Når jeg måler modstanden på hastighed 5:

på "2000k" får jeg "000"
på "200k" får jeg "00.0"
på "20k" får jeg "0.00"
på "2000" får jeg "002"
på "200" får jeg "01.1"

Når jeg måler modstanden på hastighed 1:

på "2000k" får jeg "000"
på "200k" får jeg "00.1"
på "20k" får jeg "0.08"
på "2000" får jeg "075"
på "200" får jeg "74.7"

Måler du modstand med spænding på apparatet? Eller måler du på trin? Hvad er det for en regulator?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis