Fix elektrisk motor rotor/anker

Hej

Jeg prøver at fixe motoren på min centralstøvsuger. Troede først det bare var lejet der skulle skiftes.
Kuglelejet var gået helt fra hinanden og det har nok lavet ulykker i motoren, så rotoren/ankeret (er ikke helt klar over det rigtige navn) er blevet beskadiget og en sektion med viklet tråde er brændt over. Der lå kobbertråde i bunden af støvsugeren og tråd enderne stritter op. Kan det ses på billedet.

Et kugleleje kan jeg godt skifte, men er der noget at gøre ved de brudte kobber-tråde?

Jeg har en skør ide om at man man måske kan trække en ny tråd fra venstre til højre og lodde stumperne af trådene på i hver side. Så er der da forbindelse, men antal af vindinger er vel reduceret til 1, så måske giver det lidt ujævn gang? Hvis det overhovedet virker.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kobbertrådene er lakerede og på den måde isolerede fra hinanden, dem kan du ikke bare lodde sammen og tro at motoren virker igen. I teorien kan du pille alle kobbertrådene ud og vikle nye på men det kræver mere end almindelig fingerfærdighed. Hvis der har været jernspåner inde i motoren ville jeg købe en ny motor og ikke bare skifte ankeret.
Det kan du ikke selv reparere. Det kan heller ikke betale sig at få ankeret viklet om. Køb en ny motor.

fase
Tak for svarene. Så ender det nok med at jeg køber en ny motor, men jeg tænker lidt videre :-)
Du kan finde mange youtube videoer hvor det er vist hvordan man laver sådan et anker. Både fra Indien og mange andre steder hvor man sidder på jorden meget af tiden og laver sådan nogle.
Det er ikke det samme som du kan gøre det, der er meget viden og arbejde i det. Det er 100 % sikker at din nuværende plan ikke virker.
Skal den vikles skal alle viklinger ud, Du skal have brændt lakken af så spoler kan komme ud, - have fat i samme tråd tykkelse - tælle antal tråde i  spoler - vikle nye spoler til dem alle - lægge dem i og lodde ender på de rigtige skinner i kommutator. .Så skal hele rotoren dyppes i lak - tørres/hærdes i en ovn og kommutator skal afdrejes så loddetin ikke stikker op.
Held og lykke men jeg jeg satser 99,9 % på at det ikke vil fungere. Der er folk som har taget ca. 4 årig uddannelse i det fag

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For ikke at glemme afbalancering efter nyvikling.
.

Annonce
Her også en god video, men det er godt nok tykkere viklinger 12 V selvstarter motor
https://www.youtube.com/watch?v=THES37K3EUE​​​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er et firma som hedder "Langelsnds Elektro" som bl.a. omvikler ankre og du kan prøve at kontakte dem for en mulig pris deres numre er her  Phone +45 62 51 19 29 - 30 70 22 60
kommer meget an på hvor meget en ny motor koster  !

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis