Vand i ventilator / udluftning

Hej folkens!
Her til morgen opdagede jeg desværre, at der dryppede vand ud af ventilatoren efter jeg havde været i bad. Ventilatoren er plask våd, så jeg skal have slået den fra. Jeg gik op på loftet og løftede lidt i udluftningsslangen og kan konstatere at den er fyldt med vand.

Her og nu løsning: Skal jeg løfte slangen og få alt vand ud?
Hvor tænker I fejlen ligger? Skal jeg være bekymret?

Se billede.Tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid godt, at have fald på ventilationen uden "opsamlingssteder" undervejs i slangen. Så opdager du det hurtigere når der opstår et problem.

DIt problem er højest sandsynligt, at kanalen er noget koldere end den fugtige luft der ryger igennem. Det betyder, at vandet sætter sig som kondens i røret, og over tid løber ned og akkumulerer i lunken. Det ser godt nok ud til at røret er isoleret, men isolering i sig selv, gør jo ikke røret varmt. Det er også MEGET langt, hvilket bestemt ikke hjælper.

I første omgang bør du nok lade ventilatoren køre meget lang tid efter bad. Så er der en chance for at den varme luft nedefra hiver fugten med ud. Du bør nok også hæve aftræksrøret, så der er jævnt fald uden lunker. Det betyder så nok, at der løbende drypper vand ned på den der er i bad, men det er at foretrække ift. at have en vandpyt inde i røret. 
Du kan også isolere røret med måtter, så det er bedre isoleret, men den bedste løsning ville være, at flytte taghætten, så "rejsetiden" hen over loftet bliver så kort som mulig. Alternativt, kan der idag monteres faste aftrækskanaler med indvendig coating, der reducerer kondenseringen. 

Mvh Troels
Tak for svar! Røret er isoleret. Snakkede med en håndværker og han sagde at alt så rigtigt ud, men at slangen muligvis er for lang. Dog vidste han ikke om det ville hjælpe, at rykke udluftningen længere ned og afkorte distancen. Jeg vil prøve at tømme slangen for vand og så sørger for, at udluftningen køre meget lang tid efter et bad.
Det mest stabile er at få flyttet taghætten længere ned Ad taget. Slangen er meget lang.
måske står ventilatorens evne ikke mål med den længde.  Der skal dart på luften.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis