Buet lysning til staldvindue

Hej.

Står med en spændende udfordring, er i gang med nyt badeværelse hvor vi har væg ind med brusekabinen som afskærmning, lavet i 45x45 regler beklædt med 15mm fermacell.
Heri vil fruen gerne have et gammelt staldvindue så der kommer mere lys ind ved bruseren. Men min udfordring er at få lavet en lysning indvendig ved bruseren, da staldvinduet buer og har en radius i toppen på ca 25cm. Det vil sige jeg skal ha bukket en plade med en diameter på ca 50cm.
Nu når det er badeværelse vil jeg helst ikke lave det i noget træ , men noget gips eller noget.
Har selv tænkt på en 6mm gipsplade og så bukke den over en skabelon mens den er våd, og så sætte den i.
Har i andre ideer?
Se billede

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På Fermacel montage anvisning vises at fermacel kan bukkes når det er dyngvådt og lægges til tørre over en tilsvarende diameter. Jeg har lavet et lille forsøg Det lykkedes ikke for mig ! ! Jeg havde heller ikke brug for det så det var mest for sjov.
Jeg husker ikke lige mindste radius men derunder kan det special fremstilles hos producenten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
lav skelettet i træ , evt ved at skære buen i et stykke spærtræ , beklæd den med små stykker fermacel , og spartel det sidste af rundingen op
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Thedjh  

Ud over at det er en lidt anderledes ide til en brusekabine. ikke set før så Skulderklap til dig.

tros at 6mm gips er beregnet til at lavet buet gips med. er det ikke let at styre når man har to forskellige radius.
tvivler på at man kan trykke Fermacel ned til radius 25. da det er noget stiver and alm gips. som ikke er beregnet til vådrumszone..
og det krævet fuld understøttelse hele vejen rundt.
 

tror jeg ville tege HH multigplade og bebrejde den. Bare raspe din skråning på bygen rundt.
og lime den fast på indersiden. af væggen.  

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for input.
Man kan ikke bukke fermacell. Det har jeg prøvet, også ved at skære spor på bagsiden.
Må eksperimentere lidt mere, ellers er ideen med hh multi også god 
Mcarpenter skrev den 12-12-2021 21:33:25

Hej Thedjh  

Ud over at det er en lidt anderledes ide til en brusekabine. ikke set før så Skulderklap til dig.

tros at 6mm gips er beregnet til at lavet buet gips med. er det ikke let at styre når man har to forskellige radius.
tvivler på at man kan trykke Fermacel ned til radius 25. da det er noget stiver and alm gips. som ikke er beregnet til vådrumszone..
og det krævet fuld understøttelse hele vejen rundt.
 

tror jeg ville tege HH multigplade og bebrejde den. Bare raspe din skråning på bygen rundt.
og lime den fast på indersiden. af væggen.  

Jeg er lidt i samme boldgade. Kan se mange potentielle problemer med at bygge væggen op med træskelet . Hellere et ikke-organisk massivt materiale. I virkeligheden er det letteste nok, at pille det hele ned, og og sætte en ny 50-75 mm wedi plade op - alternativt limme wedi/multiplade på bagsiden af gipsen. 


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan du ikke lime et antal plader sammen skære en bue og lime det ind i konstruktionen. 
O/T  Må jeg foreslå, at du får sandblæst og metalliseret vinduet, før projektet afsluttes.
Det fik jeg gjort ved nogle vinduer, endda udendørs. De er nu små 25 år senere stadig HELT uden rust.

Med venlig hilsen
ktm

 

Her er uddrag af fermacel montage vejledning. Jo man kan bukke fermacell men ikke på pladsen med den radius du ønsker.
■ Radius ≤ 4 000 mm til ≥ 1 500 mm, fugtig bøjning (på byggepladsen/værkstedet) med underkonstruktionsafstand ≤ 250 mm. fermacell Fibergips pladerne skal gøres fugtige over en periode på mindst 10 timer, hvorefter de kan bøjes til den ønskede radius ved hjælp af en skabelon. Når fermacell Fibergips pladerne er tørre, opnår de den oprindelige styrke igen og bevarer den buede form. Med denne løsning skal der helst anvendes 10 mm tykke fermacell Fibergips plader i størrelsen 900 x 2 500 mm med spartelkanter. ■ Radius ≤ 1 500 mm kan bestilles udført ved specialfirma. -Forhør ved Fermacell ■ Der kan special fremstilles buede, krumme og dobbelt-krumme former. Til f.eks. søjleinddækninger, loftafslutninger og vindueslysninger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også