Problemer med gulvvarme danfoss

Hej alle, jeg har problemer med gulvvarme i stuen. Vi har radiatorer på 1 sal og kælder som kører fint, men jeg kan ikke få gulvvarmen over 19 grader på termostaterne, selvom de er indstillet til 30 grader. Vi har trægulv i stuen. Vi har haft vvs på besøg som skyllede systemet igennem og skiftede vores cirkulationspumpe. Det hjalp kun meget lidt. Ham sagde det måske kunne være termostatetet nedenunder pumpen som var i stykker, men han synes egt den virkede fint nok. Har vedhæftet nogle billeder, men ved ærligt talt ikke hvad jeg skal kigge efter. Fremløbstemperaturen er ca 65 grader fra naturgasfyret.

Hej alle, jeg har problemer med gulvvarme i stuen.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Jeg kan ikke se på mit system hvilken slange der er den længste desværre- de kører bare op fra kælderen og op i stuen. Men jeg kan måske sætte den på N på det rum jeg ved er længst væk også følge tabellen for de andre også se hvad der sker ?
Den skal stå på konstant tryk, og et passende trin, når det er gulvvarme.

Elektronikteknikeren
De hsr stået på trin tre 30 watt - konstat tryk uden effekt desværre 
Adamb skrev den 25-12-2021 17:20:15

Ok. Jeg kan ikke se på mit system hvilken slange der er den længste desværre- de kører bare op fra kælderen og op i stuen. Men jeg kan måske sætte den på N på det rum jeg ved er længst væk også følge tabellen for de andre også se hvad der sker ?

De skal ikke allesammen stå på N. Brug nedenstående beregningsværktøj fra Danfoss. 

https://www.danfoss.com/da-dk/service-and-support/downloads/dhs/floor-heating-preset-calculation/#tab-overview
Annonce
Hej maskinmester. Ja det hører jeg, men hvis den står på N er det ikke så bare fuldt flow igennem alle fire kredse? Hvad skulle man interesse være i, at begrænse det? Vvseren der var her i tre timer vil vel have ændret det, hvis det var relevant
Grunden til at begrænse på kredse i forhold til længde, er den simple at vand er dovent, så det løber altid den nemmeste = korteste vej.
Det gør at du får få lidt varme i de længste kredse, - så de skal justeres så modstanden er ens i kredsene.
ok - jeg har købt huset i foråret, og jeg har ingen information om hvilke rør, dimensioner, længde mv. Så kan man bare følge tabellen, og indstille neutral på 1, 2 på 3.5, 3-4 på 2.5>?
Adamb skrev den 28-12-2021 09:51:19

Hej maskinmester. Ja det hører jeg, men hvis den står på N er det ikke så bare fuldt flow igennem alle fire kredse? Hvad skulle man interesse være i, at begrænse det? Vvseren der var her i tre timer vil vel have ændret det, hvis det var relevant

 Du vil blive overrasket over, hvor få VVS'ere der rent faktisk ved hvad indregulering og samspillet af vvs installationer er. Det kan også være at han bare ikke har lagt mærke til det. 

Du kan være heldig at der på slangerne (frem og retur for en kreds) står tekst på Pex slangen fra fabrikken, med Max. Temp.,tryk, og et metermål, fx. 24m. Er det tilfældet, kan du finde kredsens længde ved at trække aflæst metermål fra hinanden. 

den er svær af læse desværre. Nu har jeg sat kredsen på lidt tilfældige tal - det er vel det eneste jeg kan gøre, hvis jeg ikke kender tallene ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis