radiator under vindueskarm..?

Vores radiatorer er placeret under vindueskarmen. Altså, vindueskarmen rager ud over radiatorerne! Se billed

Mit spørgsmål er, er det hensigtsmæssigt / energimæssigt korrekt?

Radiatoren skal forhindre kuldenedfald fra vinduet, men forhindrer karmen mon dette?

Jeg skal udskifte 11 radiatorer til sommer. Jeg har pt træpillefyr men vil købe nogle som på sigt også kan bruges til lav fremløbstemperatur - som fx luft til vand varmepumpe.


Mange hilsner
Polite
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige, lige så meget luft, for oven, som for neden af radiatoren.

Når du skifter radiatorer vær opmærksom på at få radiatorerne store nok, formentlig væsentlig større end nuværende, såfremt du ønsker lav fremløbstemperatur. Lav fremløbstemperatur og højt flow, i dag har du nok det modsatte.
Lav fremløbstemperatur giver bedre COP værdi.

Pga. jordvarme har jeg selv installeret væsentlig større radiatorer. For mit vedkommen siger gennemsnittet ca. 0,4 m2 radiator overfladeareal/m2 gulvareal. ( 3 lags radiator 300x40 cm= 7,2 m2)

I sidste uge, ved udetemp. på ca 0,0 gr. var min fremløbstemperatur på ca. 32 gr, og et flow på ca 1m3/h.
Huset er bygget i 1968, 30 cm hulmur, godt 500 mm på loftet og 3 lags energiglas overalt.
Selvfølgelig det afhænger af klimaskærmens isoleringsgrad, dårligere isoleringsgrad kræver større radiatorareal.

Vær opmærksom på evt. meget lang leveringstid på radiatorer, tidliger på året havde radiatorfabrikkerne bl.a. mangel på stål, pga. corona.

Når du skifter radiatorer sørg også for at skifte radiatorventiler og termostater.
De almindelig gamle Danfoss ventiler har det med at "hyle" ved højt flow.
De nye Danfoss radiatorventiler Type RA-DV har indbygger By-pass, som åbner ved "højt tryk". De nye Danfoss gas termostater type RA2990 arbejder væsentlig bedre end de gamle væske termostater.

Tidliger, med gamle Danfoss ventiler, kunne jeg få et max flow, over cirkulationspumpen på 1,5 m3/h, med støj i ventilerne. Nu med type RA-DV 15, kan jeg få et flow på 2,4 m3/h uden støj i/fra ventilerne.

Tak for dit grundige svar GSH.

Ja, jeg kan se at det faktisk spiller en rolle hvor meget luft der er over radiatorerne - og i mit tilfælde er der ca 25 cm under og 2-3 cm over, så jeg skal nok have gjort noget ved vindueskarmene så de ikke stikker ud over radiatoren, er min konklusion.

Mht. Skifte er jeg meget glad for at høre dine erfaringer fra jordvarme. Jeg overvejer luft til vand anlæg, men… isoleringsgraden i stuehuset fra 1877 er “original” i ca. 3/5 dele af huset. Dvs. ingen isolering under 2/3 af gulvene, 1/2 af loftet er sparsomt isoleret ved nedsænkede lofter - fra 0 mm. Til 200. Den anden halvdel er ikke isoleret. Dog er ca 2/3 af vinduerne relativt nye, dvs. ca. 12 år gamle, men alle er dog med termo.

Min plan er at fortsætte med træpillefyret 3-4 vintre endnu. Til sommer skifte størstedelen af radiatoreene til netop 3-lags af en rimelig god kvalitet og en væsentlig større overflade - inkl. ventiler og termostater.

Hurtig hovedregning betyder at jeg skal have nærmest dobbelt så store radiatorer som i dag, og så 3-lags.
Det med flow har jeg ikke meget viden om, men det må jeg jo beregne.
Nogle af vores venner har installeret luft til vand, i et hus på størrelse med vores men bedre isoleret, og de har ingen problemer med varmen, og har lige som os, også gulvvarme i noget af huset.

Jeg har også overvejet gulvvarme i hele huset, men jeg kan ikke lave alle gulvene på en gang, idet jeg skal gøre det selv, så derfor hælder jeg mest til radiatorer men isolere og skifte de gamle 35 mm gulvplanker.

Selv om huset overhovedet ikke er isoleret i gulvene, så var der mere fodkoldt i vores tidligere parcelhus fra 72 end der er i dette gamle hus, lidt pudsigt synes jeg 🤔

Tak for input - nu står den på 3 års isoleringsarbejde 😬

Mange hilsner
Polite
 
Med hensyn til mit flow, er det aflæst på min cirkulationspumpe, Grundfos Alpha2, 25-40, i Auto stilling.
Forhåbentlig har du rimelig rørstørrelse. Min rørstørrelse starter med 5/4", så efterhånden trappet ned til 1/2", for de 14 radiatorer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis