Hej
Vi er rendt lidt i en hårknude med vores entreprenør på et nybyg projekt og håber at kunne få lidt råd så jeg ikke laver en fodfejl der ender med at placeret ansvaret hos mig.
Vores valg af byggefirma gik bla. på research af tidligere projekter samt renommé, der var ikke noget der stak negativt ud på nettet / folk der kendte nogle der havde benyttet dem tidligere. Det meste er også gået fint gennem design/bygge/overdragelsen.
Baggrund:
- Vi har tegnet en totalentreprise kontrakt med et mindre byggefirma (mener de opførte 50-75 huse om året) for opførelse af nyt hus i januar 2018.
- Huset blev overtaget Juni 2019
- 1 års gennem gang blev planlagt i tide og arrangeret til ~juni 2020, dette blev udskudt til oktober 2020 grundet covid-19.
- 1 års gennemgang blev udført og vi rendte alle mine punkter igennem hvor stort set alle blev accepteret, disse blev noteret og senere anerkendt af byggefirma.
Jeg kan ikke umildbaret se kontrakt typen vi har, den hedder blot Totalentreprise kontrakt, vi har en længere sektion vedr. mangler der bla skriver:
1. "Mangler der påvises ved afleveringen, skal afhjælpes vederlagsfrit senest ved entreprenørens 1. service besøg, der afholdes senest 8 uger efter afleveringen, forudsat vejr forholdene er til det jf ABF§43"
2.
"fra arbejdets aflevering og til og med afholdelse af entreprenørens 2. servicebesøg, som finder sted 1 år efter jf ABF§59 0g 60 er entreprenøren forpligtet til, uden vederlag at afhjælpe mangler, der er en følge af fejl, der kan lægges ham til last, og ikke er begrundet i slitage ved brug, eller manglende vedligeholdelse, f.eks. imprægnering af træværk og murværk m.m. bygherre har pligten til almindelig vedligeholdelse"3. "entreprenøren har ret til at afvente udbedring indtil servicebesøgene, medmindre fare for væsentlige funktionsmangelskade kræver omgående udbedring"4.
"efter 2. service besøg kan bygherren kun påberåbe sig mangler, som er en følge af forhold, der kan ligge entreprenøren til last"5. " Entreprenøren skal have tilendebragt afhjælpningen inden en rimelig tid, med mindre manglerne efter foranstående kræver regler kræver omgående udbedring" Det har gået meget trægt med at få udbedret punkterne men med regelmæssig opfølgning mail/telefon er vi roligt kommet gennem listen gennem flere besøg fra håndværkere, dog er det over sommeren gået helt i stå og jeg endte med at sende entreprenøren en mail hvor jeg skrev nedstående:
"En opfølgning på nedstående, venligst send en tidsplan for færdiggørelse af resterende punkter senest 15-Oktober-2021.
Modtager vi ikke en plan, der ligeledes overholdes, vil vi 8 uger efter (10-December-2021) engagere en tredjepart med henblik på udbedring af resterende punkter på jeres regning."Eneste respons var de undrede sig over mailen da deres servicemand ville komme dagen efter for yderligere udbedring, desværre have han ringet tidligere på dagen og afmeldt besøget da han var blevet sendt på noget andet og kunne ikke sige noget om hvornår han ville komme igen. Den besked gav jeg tilbage til kontoret, men ingen respons.
Jeg fortsætter løbende med at følge op og ender med at blive bedt d. 19 November 2021 om at sende listen over manglende punkter igen så det manglende arbejde kunne vurderes. Listen sendes men der kommer ikke svar retur hverken pr telefon (lagt besked på telefonsvarer) eller pr. mail.
Nu har vi så passeret d. 10 december som var den deadline jeg gav og spørgsmålet er så:
- Hvordan går jeg videre her fra?
- Er vi ikke langt ud over rimelig tid på trods af der har været langsommelig skub i processen... Jeg kan se termen "rimelig tid" kan tolkes meget bredt...
Jeg kan nemt hyre en tredie part ind og udbedre de resterende punkter, men hvordan sikre jeg mig at vores byggefirmavil refundere udgiften og holde mig skadesløs? Vil foretrække at undgå involvering af advokat/retsligt opgør.
Den åbne liste ser sådan ud, der er ikke meget, men er dog bekymret for punkt 3 og 5 omkostningsmæssigt...
- Udbedring af maling omkring roset på yderdør indvendig/udvendig efter fejlmontage
- Flækket mursten på hjørne mod mark
- Udbedring af fuger i facademure (overflade smuldre, konklusion er for meget vand i afvaskning)
- Elektriker kunne ikke gøre noget ved åbningerne mellem afbryder ramme og mur hvor den grønne dåse kan ses, nogle forslag?
- Dør på 1.sal kollidere med karm i toppen, døren hænger ikke, overligger ser ud til at være sunket, der er revner om overlægger i gasbeton hele vejen rundt på begge sider af væggen, døren kan til tider slet ikke lukkes. (midlertidig udbedret så dør er funktionel)