Fuga korrespondance med dæmper holder op med at virke efter 1 time

Hej forum

jeg har en lysekrone, der består af 12 glødepærer og jeg synes de lyser for kraftigt. Samtidig kunne jeg godt tænke mig, at kunne tænde/slukke for den to steder. Jeg har derfor installeret en korrespondance kontakt med dæmper. LK fuga med slider. So far, so good. Jeg har installeret den og den virker. Skide godt!
Men…efter en time eller to, så gik lyset ud og kunne ikke tændes igen. Jeg pillede korrespondancekontakten ud af dåsen og kortsluttede L med korrespondance lederen. Bom, så virkede alt igen - i en time mere…
Nu har jeg købt en ny kontakt magen til og udskiftet den anden (som også er ny) og så virkede det igen. Igen kun en time. Er der noget jeg overser? Jeg fatter det ikke. Er der en erfaren korrespondance-dæmper-

bedste hilsner,
Torsten
Hej forum jeg har en lysekrone, der består af 12... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 12-12-2021 11:08:53

Den slår ikke fra med det samme, fordi udkoblingen er temperaturbestemt.

 Ok. Det gi’r mening :-) Bliver den varmere hvis den dæmper, end hvis den ikke dæmper?

Har du overvejet kun at montere korrespondance afbrydere, og så gå med nogle smart pære istedet?
Vi har lige købt hus og vil have afmonteret alle de dæmpere der sidder her. Grunden er at nogle dæmpere virker med en type pære, men du kan sagtens komme ud for at dæmperen ikke virker med en anden type led selvom der står den er dæmpbar og dæmperen er beregnet til led.
Så jeg synes bare det er bedre når det ligger i pæren, så man sikker på det altid virker.
Der findes overordnet, 2 systemer af smartpære, der er dem som kam dæmpe i 3 trin og gøres ved at du tænder og slukker på kontakten. Så er der dem du kan styre med app/fjernbetjening/trådløs kontakt. Personligt hælder jeg mest til dem. Der findes et utak af brands. Men vi er gået med Eglo’s system. Fandt dem til en god pris, der kan du både tilkøbe kontakt og fjernbetjening, foruden de kan styres med app. Der kan du dæmpe dem helt ned til 1% lysstyrke, og du kan ændre kelvin fra 2700-6500, (vi kan også ændre farver men kommer vi nok ikke til at bruge så meget, men du kan også klikke på en candle effekt så dine lys får lidt en stearin lys effekt.
Så du får en del flere funktioner, med et mere simpelt system. For vores vedkommende er vi rigtig glade for vi kan ændre kelvin og styrke. Og vi kan ændre hver pære hver for sig, men også tildele dem en gruppe så vi styrer dem sammen.
Så på lysekronen kan du eks lave en gruppe hvor det er halvdelen der er tændt, en gruppe hvor det er alle sammen der er tændt, og så kan du programmere nogle indstillinger som du vil have det, eks en der hedder hyggebelysning, fuldt blus og lign.
Den model vi har, kører Bluetooth, hvilket hidtil har fungerer ret godt, og ikke krævet andet end pærerne, altså intet modul eller lign der skal tilkøbes.
Personligt synes jeg det fungerer bedre end en “gammeldags” dæmper. Men er jo selvfølgelig smag og behag. 😀
BTA Handyman skrev den 12-12-2021 12:55:30

Har du overvejet kun at montere korrespondance afbrydere, og så gå med nogle smart pære istedet?
Vi har lige købt hus og vil have afmonteret alle de dæmpere der sidder her. Grunden er at nogle dæmpere virker med en type pære, men du kan sagtens komme ud for at dæmperen ikke virker med en anden type led selvom der står den er dæmpbar og dæmperen er beregnet til led.
Så jeg synes bare det er bedre når det ligger i pæren, så man sikker på det altid virker.
Der findes overordnet, 2 systemer af smartpære, der er dem som kam dæmpe i 3 trin og gøres ved at
du tænder og slukker på kontakten. Så er der dem du kan styre med app/fjernbetjening/trådløs kontakt. Personligt hælder jeg mest til dem. Der findes et utak af brands. Men vi er gået med Eglo’s system. Fandt dem til en god pris, der kan du både tilkøbe kontakt og fjernbetjening, foruden de kan styres med app. Der kan du dæmpe dem helt ned til 1% lysstyrke, og du kan ændre kelvin fra 2700-6500, (vi kan også ændre farver men kommer vi nok ikke til at bruge så meget, men du kan også klikke på en candle effekt så dine lys får lidt en stearin lys effekt.
Så du får en del flere funktioner, med et mere simpelt system. For vores vedkommende er vi rigtig glade for vi kan ændre kelvin og styrke. Og vi kan ændre hver pære hver for sig, men også tildele dem en gruppe så vi styrer dem sammen.
Så på lysekronen kan du eks lave en gruppe hvor det er halvdelen der er tændt, en gruppe hvor det er alle sammen der er tændt, og så kan du programmere nogle indstillinger som du vil have det, eks en der hedder hyggebelysning, fuldt blus og lign.
Den model vi har, kører Bluetooth, hvilket hidtil har fungerer ret godt, og ikke krævet andet end pærerne, altså intet modul eller lign der skal tilkøbes.
Personligt synes jeg det fungerer bedre end en “gammeldags” dæmper. Men er jo selvfølgelig smag og behag. 😀

 Næh, jeg har faktisk bare overvejet, at jeg gerne ville have den løsning jeg installeret - og så vil jeg bare gerne have det til at virke ;-)

…men det kan være, at jeg skal source nogle 25W Edison pærer i stedet et eller andet sted.
Tossyfar skrev den 12-12-2021 19:03:16

 Næh, jeg har faktisk bare overvejet, at jeg gerne ville have den løsning jeg installeret - og så vil jeg bare gerne have det til at virke ;-)

…men det kan være, at jeg skal source nogle 25W Edison pærer i stedet et eller andet sted.

 
https://shopping.coop.dk/vare/eglo-led-paere-e27-st64-amber-oe-6,4-cm-daempbar-via-lyskontakten/9002759125226?dfw_tracker=34800-9002759125226&cid=sem2970211262&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hjKEkeEro5Fe_8_Geb7MxFujSQFxhWYEyn4xQA3nQmNjZCS6zqhqWIaAharEALw_wcB


https://www.silvan.dk/eglo-led-lyskilde-amber?id=2682-2132078&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hjmfjEpJXFxoNe7VCq9QI7bO5rkLolkfDI_CRIRSzaQz2CRwoHCOTcaAvEzEALw_wcB

Vi har en Sarfatti med 30 stk 15W ovnpærer styret af en standard “drejedæmper”
Den har ingen problemer, og kører sjældent på max. Men dine pærer bruger jo også mere strøm end mine 30 ved max. lys.
LED er vejen hvis du kan finde et design der er acceptabelt.
Ovnpæredesignet passer jo ikke nødvendigvis til din lampe, 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis