Stampe vådt jord/stabilgrus

Hej alle,
Jeg er i gang med at støbe et randefundament til min nye udestue. Jeg er dog løbet ind i et lille problem. Det jord/stabilgrus som jeg har i midten af fundamentet, som jeg skal stampe/vibrer synker pga for meget vand (det regner eller sner efter hånden hver dag). Jeg har pumpet alt det vand som jeg kunne, men det mudder som er tilbage kan jeg ikke fjerne yderligere...

Mit spørgsmål: Er der en som har et godt råd til hvordan jeg kan få jorden til at være mere fast og ikke lige så mudret?🤔

Jeg har smidt stabilgrus over nu, nogle steder er det ok, men nogle steder kan mærke at det ikke er fast, pladevibratoren sank bare ned i det da den blev tændt og var nærmest umulig at få rundt 🥺
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har 2 muligheder. Hvis det er selve fundamentet så gælder følgende. 
Sørge for at det bliver nogenlunde tørt. Eller støbe beton ned som det er nu.
Hvis der ikke står blank vand, så vil betonen trykke den våde stabilgrus sammen og det vil virke ok.
Man gør nogen gange det at man "vander" stabil grus eller sand sammen. Når vandet trækker fra og ud i jorden så er det hårdt og stabilt.
Der med at det blanke vand skal væk er et krav.
Iøvrigt forstår jeg ikke hvad stabil grus skal gøre der nede. Når det er meget vådt så graver man fundament grøften så der kan komme beton i samme dag. Beton ned imod oprindelig fast jordbund er bedre end at grave for langt ned og efter fylde med stabil grus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tusind tak for dit svar, her kommer mere info 👍

Jeg har støbt randen så den er ok. Jeg skulle nu gerne komme i gang med at gøre det inderste stykke klar. Her har vi gravet lidt for meget ud, så der bruger jeg stabilgrus for at komme nogen lunde op i højde, vi snakker 3-6 cm rundt omkring, oven på det kommet afrettergrus men det er ikke smidt på endnu.

Problemet er her, der er ret mudret og vådt, selvom jeg har prøvet at fjerne så meget vand som muligt. For at komme videre med sundoliten og støbningen af det øverste lag beton, er jeg nødt til at få styr på jorden først tænker jeg?
Hvor højt står grundvandet? 

Søren O
du bliver nød til at få alt det mest våde ud igen
glem stabilgruset og , fyld op med sand
så længe du får det stampet med det samme sker der ikke mere , uanset hvor meget det regner
bliver det ikke stampet op mens det er tørt , kan det ikke lade sig gøre
Hvis det er grundvand der stå op, er der nok kun at vente til foråret da det om regel synker noget. Er det regnvand så må du dække det af så der ikke trænger yderligere vand ned. Så vil det i løbet af et par uger blive nogenlunde til at arbejde med. Vandet vi synke ned hvis der ikke bliver tilført mere.
Man kan have nogle lægter der står skråt op imod huset og så dække det af med  presenning. Det skal gøres godt fast så vinden ikke tager det.
Når man laver sådan noget i dårlig vejr er hovedreglen at man skal være hurtig færdig. Det vil sige at isolering skal ned samme dag som man graver det sidste ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 11-12-2021 22:16:26

Hvis det er grundvand der stå op, er der nok kun at vente til foråret da det om regel synker noget. Er det regnvand så må du dække det af så der ikke trænger yderligere vand ned. Så vil det i løbet af et par uger blive nogenlunde til at arbejde med. Vandet vi synke ned hvis der ikke bliver tilført mere.
Man kan have nogle lægter der står skråt op imod huset og så dække det af med  presenning. Det skal gøres godt fast så vinden ikke tager det.
Når man laver sådan noget i dårlig vejr er hovedreglen at man skal være hurtig færdig. Det vil sige at isolering skal ned samme dag som man graver det sidste ud. 

 det har du vist ikke meget erfaring med i praksis

er det grundvand , ( hvilket jeg tvivler på ) hjælper det ikke at vente
at dække det ned , hjælper nok lidt , men bliver sjældent helt godt
det værste helt våde grus skal ud , fyld op med afretningssand og få det godt banket sammen
så kan det holde til at der står blankt vand oven på , og du kan arbejde videre 1 dag efter det er væk igen uden at skulle gøre mere

har prøvet det så tit
Nej jeg har ikke så meget erfaring som du har Bredker så jeg er taknemmelig for din redegørelse.
Har dog set adskillige udgravninger - byggerier kloak og lignende hvor det er afgørende at få lagt det ned samme dag som udgravning er færdig. Det er det der ofte er vanskelig hvis det gøres som lds. med Lysbro " rendegraver" alene.
Ellers må ,man leje sig til noget grundvands sænkning med suge spidser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå men tak for alle jeres input, jeg fandt dog en anden løsning, da jeg ikke ville tage stabilgrus grus op eller vente på vandet forsvandt.

Løsningen blev brændt kalk som jordstabiliser😉 Købte 500 kg hos Faxe Kalk, til ca 50 m2, spredt det ud, fræset det et par gange og fordelte det sidste kalk rundt igen hvis der var for lidt nogen steder. Det er helt vildt hvor stor forskel det giver. Kalken omdanner lerholdigt jord til grus og samtidig sætter en kemisk reaktion i gang så vandet fordamper. Det tager ca 2 timer.

Derefter kunne jeg komme det sidste stabilgrus på, så afrettergrus, et par ture med vibratoren, afretning, og så sundolitt på toppen. Det blev fikset over 1,5 dage. Her er et par billeder til de nysgerrige 😉🙂
Og afdækning kan jeg se   
Det trick med kalk har jeg aldrig hørt om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja den havde jeg oppe i et par uger inden, for at tage det værste regn, det regnede jo konstant hver dag. Ja og tricket virkede, var lidt skeptisk men minuttet efter man går i gang kan man se fremskridt, det er sq ret vildt at se faktisk 💪
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis