Stampe vådt jord/stabilgrus

Hej alle,
Jeg er i gang med at støbe et randefundament til min nye udestue. Jeg er dog løbet ind i et lille problem. Det jord/stabilgrus som jeg har i midten af fundamentet, som jeg skal stampe/vibrer synker pga for meget vand (det regner eller sner efter hånden hver dag). Jeg har pumpet alt det vand som jeg kunne, men det mudder som er tilbage kan jeg ikke fjerne yderligere...

Mit spørgsmål: Er der en som har et godt råd til hvordan jeg kan få jorden til at være mere fast og ikke lige så mudret?🤔

Jeg har smidt stabilgrus over nu, nogle steder er det ok, men nogle steder kan mærke at det ikke er fast, pladevibratoren sank bare ned i det da den blev tændt og var nærmest umulig at få rundt 🥺
Hej alle, Jeg er i gang med at støbe et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok det man i gamle dage kaldte ulæsket kalk. Når det kommer i forbindelse med vand udvikles varme.
Når man skulle begynde på en byggeplads var første trin at grave en kalkgrube. Heri hældte man ulæsket kalk, som kom i store klumper. Der blev hældt vand på og det sydede og kogte. Når det var færdig havde man kalk som så blev blandet med sand for at give det man kalder kalkmørtel.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er blevet meget almindeligt at bruge kalk til stabilisering af lerholdigt jord. Ved rigtig mange anlægsarbejder - motorvej, jernbaner og pladser bruges det hvis der er problemer med stabiliteten. Er der stor belastning, f.eks. på en havneplads bruges også cementstabilisering øverst i gruslaget. Søg f.eks. efter jordstabilisering på nettet.

Søren O
Cement stabilisering kender vi fra det man kalder tørbeton. Samme princip bruges under fliser hvis de er udsat for sælig hård belastning f.eks. indkørsel over fortov af lastbiler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis