Styring af returtermostat ved gulvvarme

Hej

Jeg har et ældre gulvvarmesystem i et kælderrum, som er styret vha. Danfoss FJVR returtermostat.

Jeg har svært ved at styre temperaturen i rummet, specielt da termostaten ikke tager højde for rummets aktuelle temperatur, men jo kun returvandets temperatur.
Jeg har både udskifte pakning og termostat. Desværre uden held.
Termostaten er placeret i et andet rum, hvorfor der ikke kan etableres kablet kontakt.

Mit spørgsmål er så; kan man få en returtermostat som er styret vha. trådløs rumføler uden at ændre alt for meget på opsætningen?

Fortsat go´ aften   
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ændre det til f.eks. Danfos Living connect (eller andet "intiligent" ventil system med trådløs rum-termostat der kan trådløst styre en termostat), sætte en rum-føler op i det relevante rum, og så programmerer den til at styre termostat-ventilen på din retur.

 

Jeg har med held udskiftet en returtermostat til en termostat med rumføler. Termostaten sad godt nok på returen, men termostaten var ligeglad. Det eneste der skulle tages hensyn til var gennemstrømningsretningen.

fase
Lyder interessant. Så du byttede simpelthen om på retur og fremløb?
Taa skrev den 11-12-2021 07:48:50

Lyder interessant. Så du byttede simpelthen om på retur og fremløb?

 Nej jeg byttede ikke om på frem og retur. Jeg monterede termostaten på returen. Det eneste jeg sørgede for var, at gennemstrømningsretningen gennem termostaten var rigtig. Normalt strømmer vandet gennem termostaten og ind i radiatoren. Her blev det så omvendt nemlig fra radiatoren og videre gennem termostaten.


fase
Annonce
Det skal jeg have undersøgt nærmere. Hvordan sikrer du dig, at gennemstrømningen er korrekt?
Tag et billede af den termostat du har nu, og så kan vi se om du kan skifte med en af de omtalte elektroniske.

De elektroniske er biiiip ligeglade med hvad retning vandet løber, bare de får et signal fra en rum-føler, som kan klares digitalt og trådfrit, og så kan du klare det for en nogenlunde pris. Nej, du kan ikke klare det for en 50'er.

 

Jeg har i forvejen en aflagt Danfoss Living rumføler. Så hvis jeg kan nøjes med at købe en adapter og en Danfoss eco termostat er det jo ret overskueligt.
Taa skrev den 11-12-2021 08:51:08

Det skal jeg have undersøgt nærmere. Hvordan sikrer du dig, at gennemstrømningen er korrekt?

 Der er en pil på ventilen, og pilen skal pege væk fra radiatoren.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis