Slibning af gulv - Skal man have fejelisterne af?

Hej :).

Jeg skal til at slibe et fyrtræs plankegulv i 3 rum. Jeg har lejet kantsliber og båndsliber.

Jeg er i tvivl om jeg er nødt til at fjerne fejelisten, for at der ikke kommer en kant langs listen. Jeg synes ikke det ser ud til, at kantsliberen kan komme helt ind. Nogen der ved hvad gulvfolket plejer at gøre? Har fået slebet et gulv i en lejlighed for nogle år siden, og der tog gulvsliberen ikke fejelisten af.

Håber i kan hjælpe :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I lejligheder til udlejning, fjerner de ikke feje-listerne, de sliber bare det synlige.
Men hvis du har planer om at fjerne feje lister, eller skifte til en anden model, er det en god ide at fjerne fejelisterne før du sliber, for at undgå føromtalte "kant".

 

Du skriver du har lejet en "Båndsliber"   det er nok ikke den bedste til det formål !
alle de gulvafslibnings firmaer jeg kender bruger en stor "Rundsliber" til dette og det er der nok en grund til !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Steensen, tak for svar.
Ja, okay. Ved du om de bruger en excentersliber langs kanten? For synes ikke det ser ud til at kantsliberen kan komme helt ind.
Hej polobjørn, tak for svar.
Jeg har lejet en gulvsliber til bånd. Det er en helt standard gulvslibemaskine som alle gulvslibere har. Tror mere man bruger en “rundsliber” ved let afslibning
Til kanterne kan du bruge hvilken som helst slibemaskine, hånd-båndpudser, excenter, ryste, trekant, you name it, bare du bruger samme korn-størelse som med den store.

 

Hej Freddy

Svaret er ja.

Vi plejer også at fjerne fejelisterne forsigtigt, sådan at de ikke knækker. Det er langt nemmere at trænge ind under panelerne når de ikke er det. Hvis du er rigtig heldig, så er der et fint mellemrum mellem gulvet og panelerne sådan at du ikke skal tænke på om du skader dine paneler.

Hvis dit projekt har gået lidt i stå, og du har udskudt det til en bedre god gang. Så anbefaler jeg helt klart at du lejer en båndmaskine og en kantsliber. Gerne en båndmaskine fra Bona og en kantisliber fra Elan. Det er faktisk det helt essentielle værktøj som du behøver. For gode slibematerialer, kan du ringe til tiptop/slibematerialer og se hvordan at de kan hjælpe dig bedst muligt.

Når skal gå i gang starter du med båndmaskinen, og sliber diagonalt langs brædderne, og overlapper den ene brædder til den næste. Dette gør du med det groveste slibebånd, ind til at du har fjernet alt overfladebehandling. Når du har gjort det, så tager du kantsliberen og gør det samme i kanterne.

Til sidst tager du dit sløveste slibebånd og slibeskive og gør det samme med både båndmaskine og kantsliber. Du vil til sidst ende med at have hjørner som er uslebet, men som du sagtens kan rive af med et rivejern.

Lakkere dit gulv med en malerrulle og stang til. Først med grundlak, ind til at der tørre ca. 4 timer - Dernæst med en toplak (6 timer).

Det skulle være det - Jeg håber at det er til brug for dig. Hvis ikke om noget andet, så kan du besøge min hjemmeside, og læse lidt nærmere om faget.

[Admin: Reklamelink fjernet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også