For sikring til stikledning.

Fra vores elskab til måler er der en 4x6 kvd. Den er 3 meter lang og ligger i jorden og så ca 1½ meter i hulmur. Derefter er kablet til tavle 4x10 kvd. Hvis jeg spørger 4 installatører hvad man må for-sikre med får jeg forskellige svar. Google siger 32A men det findes ikke mere. Nogle siger 25A andre 35A. En der har det rigtige svar?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
32A har aldrig været i brug i Danmark. Den nominelle forsikring af 4X6 mm2 er 25A, når kablet forsyner en f.eks. en brugsgenstand. Er kablet der i mod, som hos dig, en stikledning er sikringen typisk 35A, fordi de sikringer, der skal begrænse forbruget sidder i gruppetavlen. De 35A er så kun for kun for kortslutningsbeskyttelse. Der kan så forekomme 25A tarifsikringer i gruppetavlen.

fase
Der kan også være betalt for 25 A i sin tid. Det er det der kaldes tilslutningsafgift eller - - bidrag. Alligevel sætter elforsyning ofte 35 A i for at slippe for at sikringer springer i utide.
Dette bidrag er det som man har betalt for udrulning af elnettet i dit kvarter. Hvis det skal hæves hos dig så skal der betales yderligere. Så de sikringer må ikke umiddelbart hæves uden at det meldes til elforsyningen med deraf følgende regning. Nu er der mange der efterspørger større stiklednings sikringer i forbindelse med ladere til elbiler. Så det ender nok med at elforsyningen skal til at grave større kabler ned i vejene, og det skal man være med til at betale. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand, men det var nu ikke det jeg spurgte om   
Man kan ikke slå op i en tabel og se det. Der skal foretages en dimensioneringsberegning for at kunne komme med et præcist svar. 
Da du kun har 2 sikringer at vælge mellem, kan du kun får 2 svar.
Det svageste led er din 6mm² ledning i hul-mur, da man må regne med det er isolering den ligger i, og derfor ikke har så god afkøling, som 6mm² der ligger i jorden har.
Jeg husker ikke strømværdierne mere, men som dig giver et opslag på google ca. 31A, og da nærmeste sikringsværdi der er mindre, er 25A, så er det MAX25A sikring til OVERBELASTNINGS sikring, men til kortslutnings beskyttelse kan en 35A eller 50A fint klare opgaven, men vil ikke beskytte dit hus mod en brand pga. for høj overflade temperatur af kablet igennem din hul-mur.

 

mfrost skrev den 10-12-2021 18:19:15

Man kan ikke slå op i en tabel og se det. Der skal foretages en dimensioneringsberegning for at kunne komme med et præcist svar. 

 Det er rigtigt, at man i dag skal foretage en beregning, men jeg tror den stikledning, der bliver spurgt til er fra en tid, hvor der ikke blev foretaget de samme beregninger.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis