Afmonter dæmper

Var oppe på loftet af vores nyindkøbte hus, den anden dag, og opdagede noget fusk der er lavet i forhold til elinstallationen. Desværre kan jeg dog først få en elektriker ud og kigge på det, en gang efter nytår. Men et af problemerne er til daglig irritation. Der sidder 2 kontakt dæmpere som dæmper når kontakten holdes inde. Men efter vi har skiftet alle spot til LED så opfører lyset sig mærkeligt, det blinker engang imellem, slukker af sig selv, kan finde på at blinke selvom de er slukket, osv. og mistanken er at det er disse dæmpere der er problemet.
Kan jeg selv afmontere dem så kontakten bare virker som alm tænd sluk? Om ikke andet så bare som en midlertidig løsning indtil elektrikeren kommer. Jeg har 3 ledninger der går ind i hver boks. Den brune er fase, den hvide (som bliver sort i samlemuffen,) går ud til kontakten. Og den røde (som bliver brun i samlemuffen) går ud til lampestedet. Jeg har en fase nede ved kontakten. Så er det blot at fjerne fasen oppe ved boksen. (Altså den lille ledning der går ind i dæmperen) og så samle brun (der går ud til spottene) og sort (der går ned til kontakten) og så gøre det ved dem begge?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert pga. dine dæmpere ikke får belastning nok, nu du kun har LED.
Gammelt cowboy trick er at sætte én halogen pære i kredsen, så er der oftest last nok til det fungerer, så kan du sætte LED tilbage når du har haft elektrikeren på besøg.

 

Tak for svar. Det er korrekt at dæmper og led sjældent arbejder godt sammen. Også derfor vi har købt smart pære så vi kan dæmpe via app eller app, og ændre kelvin. I køkkenet har vi forsøgt med 1 halogen hvor lamperne stadig blinker på trods af det. I stuen monterede vi først alle sammen som smart pære, det gik slet ikke, de stod og blinkede på skift. Så udskiftede jeg 2 med halogen. Så stoppede de med at blinke, men nu kan de finde på at slukke af sig selv, så skiftede vi de 2 halogen til andre LED pære der egentlig bruger mindre strøm end de smartpære, så blev det lidt bedre og de slukker nu af sig selv, lidt mere sjældent. Men hvis jeg ændrer farve eller lign på pærerne så begynder det at fucke op. Så er uden tvivl dæmperne der er synderne. Men med de pærer vi har, har vi heller ikke behov for dæmper i kontakten mere. 
Du skal fjerne fjedder i afbryder. Såfremt du kun kan styre lyset fra én afbryder, så er din beskrivelse af hvordan dæmper fjernes korrekt.

Annonce
jenshøj skrev den 10-12-2021 10:52:04

Du skal fjerne fjedder i afbryder. Såfremt du kun kan styre lyset fra én afbryder, så er din beskrivelse af hvordan dæmper fjernes korrekt.

 Jeg har sat opgaven på pause da jeg opdagede at det sorte kabel er ikke et installations kabel. Altså flere ledere. Og sådan ser det ud til det er ud til alle spots. Så skal lige have lavet et tilbud på at få det udbedret så det er lovligt. Og så få ejerskifte forsikringen ind over istedet. Vil helst ikke rode med noget der er opsat ulovligt. 😀

Inden du sætter forsikringen igang, skal du lige se på selvrisikoen (5000 kr.?), så du bedømmer, om det kan betale sig at lade det lave på forsikringen.

fase
Hvad får dig til at sige det sorte kabel ikke er et installationskabel? Det kan jo være et 90 graders downlight kabel som er fuldt ud lovligt at anvende til sådan nogle installationer.
Der står ingen steder i hverken lovgivning eller standarder at det skal være installationskabel  det skal blot være min 1,5 mm2 når det er 230 v fast installlation
mfrost skrev den 10-12-2021 14:09:31

Der står ingen steder i hverken lovgivning eller standarder at det skal være installationskabel  det skal blot være min 1,5 mm2 når det er 230 v fast installlation

 Nu jeg ikke elektriker. Så kan selvfølgelig tage fejl. Men sendte nogle billeder og forklarede det til en lokal elektriker. Og der fik jeg at vide at de ofte så det, især i forbindelse med husskifte. Og afhængig af omfang og hvor hvor mange spot der er, så var det typisk omkring 15.000-30.000 og få udbedret. Fik også at vide at det bestemt ikke var lovligt. Så må jeg se hvad de siger når de får set det i virkeligheden. Men et eller andet sted skulle det faktisk ikke undre mig. Huset havde en rigtig pæn elrapport, efter overtagelse kan vi bare se rigtig mange elinstallationer der ikke kan have været udført af en autoriseret. Så må se hvad elektrikeren siger når han har tid.

Men som sagt er jeg ikke elektriker. Har bare aldrig hørt om at flerledet kabel må bruges til fast installation. Og hvorfor der skulle være behov for et 90 graders kabel forstår jeg heller ikke da der ikke er 1 sal, men stue, køkken og entre som har spots, ligger lige under loftet. Så der er jo ingen etageadskillelse der gør at pladsen til spot er trang. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis