Afmonter dæmper

Var oppe på loftet af vores nyindkøbte hus, den anden dag, og opdagede noget fusk der er lavet i forhold til elinstallationen. Desværre kan jeg dog først få en elektriker ud og kigge på det, en gang efter nytår. Men et af problemerne er til daglig irritation. Der sidder 2 kontakt dæmpere som dæmper når kontakten holdes inde. Men efter vi har skiftet alle spot til LED så opfører lyset sig mærkeligt, det blinker engang imellem, slukker af sig selv, kan finde på at blinke selvom de er slukket, osv. og mistanken er at det er disse dæmpere der er problemet.
Kan jeg selv afmontere dem så kontakten bare virker som alm tænd sluk? Om ikke andet så bare som en midlertidig løsning indtil elektrikeren kommer. Jeg har 3 ledninger der går ind i hver boks. Den brune er fase, den hvide (som bliver sort i samlemuffen,) går ud til kontakten. Og den røde (som bliver brun i samlemuffen) går ud til lampestedet. Jeg har en fase nede ved kontakten. Så er det blot at fjerne fasen oppe ved boksen. (Altså den lille ledning der går ind i dæmperen) og så samle brun (der går ud til spottene) og sort (der går ned til kontakten) og så gøre det ved dem begge?
Var oppe på loftet af vores nyindkøbte hus, den... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo, mens du venter på elektriker, forhøre om ejerskifteforsikringen mener de skal påtage sig opgaven.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 10-12-2021 19:36:29

Du kunne jo, mens du venter på elektriker, forhøre om ejerskifteforsikringen mener de skal påtage sig opgaven.

 Jeg har snakket med ejerskifteforsikring. Og måden det foregår på er at de skal have et tilbud på at få løst opgaven, først når der ligger et konkret tilbud vil de undersøge om de vil dække. Men de vil slet ikke kigge på sagen før jeg har fået et tilbud fra en elektriker. Så derfor får jeg ikke noget ud af at snakke med dem igen før jeg har et tilbud. 

S. Fabrin skrev den 10-12-2021 20:56:35

Hvis sælger selv har lavet installationen og har svaret benægtende til spørgsmålet, om der lavet uautoriserede installationer, har sælger måske et problem. Det er måske forsikringen, der skal afgøre det med sælger.

 Enig. Men måden måden det foregår på er jo at jeg skal have et tilbud fra en elektriker på at udbedre det. Det tilbud skal jeg så sende til ejerskifteforsikring. Så er det ejerskifteforsikringens opgave og se om de kan få det dækket af andre. Tænker de sikkert vil prøve at give lidt af ansvaret til firmaet der har lavet elrapporten, og måske sælger. Men har hørt at det sker YDERST sjældent at sælger sættes til ansvar. Og et sted er det jo også mig, sagen uvedkommende. Jeg er jo bare interesseret i at det bliver udbedret. Og forhåbentlig at den primære udgift til det, er dækket. (Har jo stadig 5000,- i selvrisiko så bliver under alle omstændigheder ikke gratis. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis