Gør loftrum tørt

Hejsa
Jeg har er uisoleret loft til opmagasinering. Der er et tag af metal og undertag men ingen isolering Sidste vinter mugnede de ting jeg havde på loftet. Jeg satte en sensor op som pt. siger 85% luftfugtighed. Loftet er selvfølgelig meget koldt.
Mit spørgsmål er om det hjælper på fugtigheden at isolere op med undertaget. Er det nødvendigt med varme også?
Med venlig hilsen
Jonas
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udluftning masser af udluftning...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ingen isolering .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
I gamle dage brugte man lofterne i beboelses ejendomme som tørrelofter , de var vind pivutætte og  man kunne se tagstenene , selvom tøjet var drivvådt og dryppede når det blev hængt op på tørresnore så blev tøjet ret hurtigt tørt , også om vinteren , og der var også pulterkamre deroppe og alt var tørt året tundt ingen mug eller fugtighed i sommertøjet som lå deroppe om vinteren , så udluftning dvs ventilation af loftet er løsningen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Sådanne lofter har fastlandsklima , meget varmt om sommeren og bidende koldt om vinteren ........men relativt tørt. ...

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der skal være isolering ned imod rummene nu om dage af hensyn til energi og pengebesparelser  naturligvis.
Der skal ikke være isolering op imod undertag men som Karl Smart skriver udluftning  udluftning udluftning.
Der er helt specifikke regler, men det er ca.1,5 cm sprække hele vejen langs begge udhæng i huset og Lige så meget i rygning altså sammenlagt 3 cm sprække.
Når jeg siger sammenlagt så må det gerne være sprække imellem udhængsbrædder på 3 x 0,5 cm f.eks.
Og så skal der være mindst 5 cm afstand fra isolering op til undertag nede ved tagfod.
Men det er svært at undgå mugdannelser i opbevarede ting på loftet. Og det er en følge af den manglende varme nede fra. For med varme og udluftning så kan fugt dæmpes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Der er isolering ned mod rummene og på jeres kommentarer lyder det som om isolering under taget ikke hjælper meget. Der er vinduer i de to gavle - måske jeg bare skal lade dem stå åbne så der er konstant gennemtræk. 
Under forudsætning af du kan begrænse evt. indfald af regn/sne, så ja, er det en løsnings model.
Alternativt sæt et par ventilations riste, en i hver gavl, og evt. en fugt-sensor styret ventilator også, så kan du på dén måde holde fugt niveauet nede.
Husk det er vigtigt at udlufte i natte timerne, og holde lukket i dag timerne, da nattens luft er tørrest, lige før solen står op, og opvarmningen i løbet af dagen gør luften i stand til at bære mere fugt, hvorfor man ikke ønskerdags-luften ind, men kun natte luften.

 

Enig med de andre - kondens og metaltage skal man være forsigtig med at pille ved. Men det lyder ikke til at du har dampspær under loftet. Den fugt du oplever deroppe kommer næsten sikkert nedefra, så hvis du vil gøre noget ved det ud over udluftning så få lavet en effektiv dampspær i etageadskillelsen. 

Mvh Troels
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis