Gør loftrum tørt

Hejsa
Jeg har er uisoleret loft til opmagasinering. Der er et tag af metal og undertag men ingen isolering Sidste vinter mugnede de ting jeg havde på loftet. Jeg satte en sensor op som pt. siger 85% luftfugtighed. Loftet er selvfølgelig meget koldt.
Mit spørgsmål er om det hjælper på fugtigheden at isolere op med undertaget. Er det nødvendigt med varme også?
Med venlig hilsen
Jonas
Hejsa Jeg har er uisoleret loft til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fugten kommer ikke nedefra men ude fra , og luftfugtigheden er  naturligvis størst om natten , vi når hurtigt dugpunktet efter solnedgang , den tørreste periode med hensyn til luftfugtighed er sidste halvdel af vinteren og foråret , hvor luften er knastør , den absolutite tæt på nul ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 10-12-2021 11:01:45

Fugten kommer ikke nedefra men ude fra , og luftfugtigheden er  naturligvis størst om natten , vi når hurtigt dugpunktet efter solnedgang , den tørreste periode med hensyn til luftfugtighed er sidste halvdel af vinteren og foråret , hvor luften er knastør , den absolutite tæt på nul ..

 Det er jeg alt andet lige ikke enig i. Med den logik, skulle man jo IKKE lufte ud. Hvis taget er uisoleret er der jo ingen forskel på temperatur og luftfugtighed ude og inde = ingen kondens. 

Det klassiske problem er varm fugtig luft nedefra der kondenserer når det rammer et loftrum med dårlig udluftning. 
Eller hur?

Mvh Troels
karl smart skrev den 10-12-2021 11:01:45

Fugten kommer ikke nedefra men ude fra , og luftfugtigheden er  naturligvis størst om natten , vi når hurtigt dugpunktet efter solnedgang , den tørreste periode med hensyn til luftfugtighed er sidste halvdel af vinteren og foråret , hvor luften er knastør , den absolutite tæt på nul ..

 Det er så dér hvor mange folk der ikke kender til de fysiske love kommer til at udtale sig forkert.

Der er lavest absolut fugt men højest relativ fugt i luften om natten, når der er lavest temperatur, Her er et link til en artikel der beskriver det og har et diagram der illustrerer det.

 

Bare lige til info så er der dampspær og isolering imellem etagen så jeg tror ikke der kommer varm luft op nedefra. :)
Men uanset de herrer i andre indlæg kommer med mere eller mindre rigtige teoretiske betragtninger så har udluftning nu altid virket i praksis.
Og jeg har aldrig hørt om nogen det styrer deres udluftning i loft rum i forhold til nt og dag. BARE udluftning så kan det ikke gøres bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Steensen , alså , der er ikke den store forskel hvis nogen , på den absolute  luftfugtighed fra om dagen og igennem natten , det kan dog godt ændre sig  markant i begge retninger , hvis den luftmasse vi har over os hurtigt bliver skiftet af en meget tør eller meget fugtig luft , enten  kontinental luftmasse  eller  maritim og ikke nok med det den kan også være varm eller kold ,  tropisk eller polarluft .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 10-12-2021 17:34:46

Steensen , alså , der er ikke den store forskel hvis nogen , på den absolute  luftfugtighed fra om dagen og igennem natten , det kan dog godt ændre sig  markant i begge retninger , hvis den luftmasse vi har over os hurtigt bliver skiftet af en meget tør eller meget fugtig luft , enten  kontinental luftmasse  eller  maritim og ikke nok med det den kan også være varm eller kold ,  tropisk eller polarluft .

En sommer dag hvor du går fra 25°C 50%RH til 5°C 100%RH går du fra en absolut vand mængde i luften på ca. 12g pr m³til ca. 7g pr m³, så Jo, der er en kraftig udtørring af luften, hvilket er det der gør sig til kende i form af duggen der falder om aftenen.

Om efteråret hvor du går fra 10°C 80-90% ned til -0°C, går du fra 7-8g/m³ til 3-4g/m³, så Jo, der er meget "fugt at hente" ved at kontrollerer sin ventilation til om natten i stedet for om dagen, da det omvendt også gør den tørre natteluft i stand til at opsamle mere fugt fra huset, når den bliver varmet op af huset, før den bliver ventileret ud igen.

 

Nej nej  , når vi hænger vasketøj ud til tørring i december på en dag med lidt sol og vind , så når tøjet at blive  nogenlunde tørt , det tøj vi lader blive hængende natten over , da der ikke er udsigt til regn , er i løbet af den fugtige natte luft blevet vådt igen , slut herfra. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 10-12-2021 20:48:26

Nej nej  , når vi hænger vasketøj ud til tørring i december på en dag med lidt sol og vind , så når tøjet at blive  nogenlunde tørt , det tøj vi lader blive hængende natten over , da der ikke er udsigt til regn , er i løbet af den fugtige natte luft blevet vådt igen , slut herfra. 

Det er jo lige nøjagtigt det jeg fortæller dig hvorfor, at dit tøj bliver vådt hvis du lader det hænge natten over: Luften fortætter fugten når den bliver afkølet, hvorfor der falder dug, hvilket er hvad der gør dit tøj der hænger udenfor vådt, hvis det ikke hænger under et tag/afdækning.

Så du mener også gulvet i dit badeværelse er varmere på gulvmåtten end på fliserne, fordi der er mindre varmeoverførsels koeficient = bedre isolering mellem fødder og fliser ved at stå på måtten end på fliserne direkte?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis