Kommunen lægger nyt fortov

Hvad er reglerne for højde på flise ift omgivende terræn. Fliserne bliver konsekvent lagt 10 cm højere end jordhøjden på matriklerne. Det betyder omlægning af indkørsler og bede, og måske endda hække.

De siger de følger de krav der er????

Mvh Troels
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vejbanens højde som bestemmer - hvis der tykt nok asfaltlag kan der fræses noget asfalt af inden der lægges slidlag igen, men på mange gamle boligveje er det ikke en mulighed.
Kantsten bør have en højde på 8-10 cm over asfalten, og så skal fortovet falde med 25 promille for at lede vandet ud på vejen. Så de 10 cm forskel til terræn lyder ikke ved siden af.

De fleste kommuner tilbyder at rette belægningen i selve indkørslen (altså ikke langs hele grunden) 1-2 meter ind på grunden, så det værste niveauforskel rettes op og man kan køre ud og ind. Men det resterende må man selv løse. Eksempelvis må man ikke bare afvande sin indkørsel ud på vejareal - vandet skal holdes indenfor egen matrikel.
De lavede fortovet på nabovejene denne sommer hos os. Det var det samme med 5-10 cm højdeforskel. Man er desuden gået over til de høje kantsten (som smadrer fælge og dæk, hvis man kommer for tæt på).
Jeg gætter på, at det også er for at sikre lidt bedre mod oversvømmelse i huse, at man laver en højere kant.

Jeg er glad for at jeg fik snakket med dem, for vi skal lave indkørsel til næste sommer og kan derfor sigte efter den kommende højde på fortovet.

Mvh. AllanE
Vi får også tilbudt tilretning, men grundlæggende er der nu lavet et dige ud til vejen. Mine problemer er til at overse med hæk og perlegrus, men mange på vejen har fået lavet indkørsler og forhave (bede, stier etc. ) efter de gamle fliser. Enkelte nye huse har fået anlagt flisestier til huset.. De får nu en pukkel ud mod vejen. Grundlæggende er problemet vel at man ikke har taget 40-50 års asfaltlag og høvlet ned først.


Mvh Troels
Ved ikke hvad reglerne er, men kan bekræfte at kommunen har hævet indkørsel/gangsti et par meter ind på grundene på det netop afsluttede arbejde på min vej. Enkelte steder har de anlagt afvandingsdræn, hvor det har været problematisk at hæve på grundene f.eks. ved havemure mv.
TRRA skrev den 09-12-2021 13:59:17

Hvad er reglerne for højde på flise ift omgivende terræn. Fliserne bliver konsekvent lagt 10 cm højere end jordhøjden på matriklerne. Det betyder omlægning af indkørsler og bede, og måske endda hække.

De siger de følger de krav der er????

 Hvorfor bliver det lagt nyt fortov ? 

Nybebygget område ? eller reetablering efter kloak/fjernvarme m.m. ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
"Kommuner" må i øvrigt ikke lægge fortov... Det SKAL udliciteres til andre aktører....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kom også bag på de fleste.. de meldte det ud I november. 14 dage før de kom. off. Villavej der har ligget der i 100 år. Og fortovet var puklet og kantsten, asfalt og fortov går ud i et mange steder. De skiftede også hovedhaner mange steder

 Tænker de nappede et lille projekt fordi der var plads i budgettet i år. 

Mvh Troels
shortcut skrev den 09-12-2021 17:38:23

"Kommuner" må i øvrigt ikke lægge fortov... Det SKAL udliciteres til andre aktører....

 Sludder og vrøvl, selvfølgelig må de det.

TRRA skrev den 09-12-2021 17:44:10

Kom også bag på de fleste.. de meldte det ud I november. 14 dage før de kom. off. Villavej der har ligget der i 100 år. Og fortovet var puklet og kantsten, asfalt og fortov går ud i et mange steder. De skiftede også hovedhaner mange steder

 Tænker de nappede et lille projekt fordi der var plads i budgettet i år. 

Hvis fortovet er som beskrevet kan det være klogt af kommunen at få det fixet før det koster endnu mere i erstatninger.

Se evt. https://www.ret-raad.dk/blog/erstatning-ved-faldulykker

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis