Lysning/stålskelet/fermacell

Hej jeg går og renovere et ældre hus og har lavet forsatsvægge i fermacell på 45 mm stålskelet, trukket 2 cm ud fra den gamle væg, så der her kan ventileres. Har snakket med en konstruktør, og flere tømrer lærere på college 360 der mente at dampspærre ikke var nødvendigt, da isoleringen ikke er tykkere end den er og der ikke ændres drastisk på dugpunktet. (Vores hulmur er isoleret).

Nå men nu til spørgsmålet:
Jeg er kommet til lysningerne, og kan her ikke rigtig finde en løsning på monteringen af min fermacell i mine lysninger. Da de gamle vægge er mursten, kan jeg her ikke skrue min fermacell op. Er det muligt at lime dem op på et par klodser eller findes der andre løsninger end fermacell i lysningen? Der kommer ikke en vinduesplads i bunden der dominere, så heller ingen girigter om vinduerne

kan fermacellen evt limes fast på et par træklodser i lysningen, eller findes der en bedre løsning på dette? :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke at du ikke skal have nogen dampspærrer, men det er jo ikke det som spørgsmålet går på.

Du kan godt lime Fermacel på væggen i lysningen men jeg tror du får et bedre resultat hvis du skruer en notliste på dit vindue, som du sætter pladerne ind i, på den måde undgår du får en revne inde ved vinduet. Ideelt set skulle der havde været en notgang i vinduet til dette formål, men det er der ikke på dine vinduer. Notlister findes så vidt jeg ved kun i 12 mm så hvis du bruger 15 mm Fermacel har du en udfordring og med 13 mm skal der også skæres/slibes lidt for at få det til at passe.
Prøv med en rest fermacel om det ikke lige netop passer med at skrue det fast i stålskelet, og så bore et par rawlplugs igennem inde på murstens væggen. Bore igennem med 6 mm murbor, proppe plugs igennem, sætte skrue i plugs og banke det ind så der mangle15 - 20 mm som så skrues ind. Du skal nok undersænke hullet da du skal bruge lidt stærre skruer end de almindelige fermacel skruer. 
Med 4-5 fermacel skruer i stål lægte og 2 i muren vil det holde fint. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville også prøve at skrue det fast i første omgang. Men det ikke bliver godt, så kan du gøre som mig: Jeg har en meget ujævn (kælder)væg og er ved at lave lysninger. Endte med at smøre LIP Fliseklæb på bagsiden af fibergipsen med en tandspartel og så lime den fast. Det fungerer fint og er ret nemt at arbejde med.

Men hvis det er muligt, ville jeg nok foretrække, at det blev skruet. Så man har mulighed for at lave det om senere.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også