Hvilket kabel til udendørsspots

Hej
Jeg skal til at sætte spots op i min carport. Jeg har købt 8 stk Hilux D10 LED udendørsspots.
Planen er at sætte dem op og trække kabler, så elektrikeren bare skal slutte dem til.
Men jeg er lidt forvirret omkring hvilket kabel jeg skal trække, er det okay at bruge downlightkabel “udendørs”?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt ok at bruge downlight kabel det skal blot være 1,5 mm2 og hvis dine spots ikke kræver jord, så skan du nøjes med at kæbe 2 x 1,5 mm2 downlightkabel…. Men kan lige så godt sige det som det er at hvis det er en elektriker kvittering…. Så skal du ikke være så sikker på at han vil acceptere at du selv har trukket downlightkabel… reelt set må han ikke lovmæssigt montere noget som du selv har trukket. Og hvis du nu køber noget af det downlightkabel de forhandler i jemogfix/Harald H så kan du godt forvente at der bliver brok for det værste kabel pis at arbejde med og så bliver din time regning større end de meget få kr du har sparet ved ikke at lade ham komme med kablet.
mfrost skrev den 08-12-2021 17:05:01

Det er helt ok at bruge downlight kabel det skal blot være 1,5 mm2 og hvis dine spots ikke kræver jord, så skan du nøjes med at kæbe 2 x 1,5 mm2 downlightkabel…. Men kan lige så godt sige det som det er at hvis det er en elektriker kvittering…. Så skal du ikke være så sikker på at han vil acceptere at du selv har trukket downlightkabel… reelt set må han ikke lovmæssigt montere noget som du selv har trukket. Og hvis du nu køber noget af det downlightkabel de forhandler i jemogfix/Harald H så kan du godt forvente at der bliver brok for det værste kabel pis at arbejde med og så bliver din time regning større end de meget få kr du har sparet ved ikke at lade ham komme med kablet.

Sjovt du kritiserer Harald nyborg så meget. Har ellers hørt fra flere elektrikeren, at de selv handler i Harald nyborg i ny og næ, og også anbefaler at man bare køber kablerne der.. Så er det selvfølgelig sort arbejde og ikke på regning.

Mvh. Christian M

Deres produkter ganske ubemærkede og køber da også der selv…en fang imellem, men for en i Hel…. Da ik osse d’ers downlight kabler er der værste piskabel jeg endnu har haft i hånden. enormt besværligt af afisolere, yderkappen er ekstrem stiv og næsten umuligt at trække af. Tro mig jeg har min erfaring med kabler, arbejder selv som elektriker….. gå,for alt i verden uden om deres downlight kabel, formdumbluver bare uvenner med din elektriker, deres andre kabler er da ok
mfrost skrev den 08-12-2021 21:48:33

Deres produkter ganske ubemærkede og køber da også der selv…en fang imellem, men for en i Hel…. Da ik osse d’ers downlight kabler er der værste piskabel jeg endnu har haft i hånden. enormt besværligt af afisolere, yderkappen er ekstrem stiv og næsten umuligt at trække af. Tro mig jeg har min erfaring med kabler, arbejder selv som elektriker….. gå,for alt i verden uden om deres downlight kabel, formdumbluver bare uvenner med din elektriker, deres andre kabler er da ok

Du skriver at yderkappen er stiv. Det er da helt forkert. Måske det er længe siden du har købt det der ude, og de har forbedret sig siden..

Har netop trukket ca 80 meter downlight kabel fra Harald nyborg, og det var absolut ikke stift. Det var temmelig blødt og fint at arbejde med.

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis