Opsætning af troldtek

Som overskriften siger så er vi igang med, at skifte loft i hele hytten og det skal være forbandt troldtek a' 120 x 60, med 5mm fas og de skal følge huset gang i forhold til retning, samme for kommende gulv.
Men derefter er jeg i tvivl, bør jeg starte i midten af hvert rum i forhold til troldtekken eller forsøge at få et overordnet design på tværs af hele huset med nogle fine gennemgående linjer?
Også forekommer det mig lidt svært, at sikre at kanten i et rum bliver ens dvs. top og bund er lige lang og siderne er lige lange, men det kan os være det ikke er meningen.

anyways gode råd modtages meget gerne, og jeg har selvfølgelig vedlagt en tegning af huset.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvert rum måle op og regne den bedste start ud. Det kan enten være med en plade i midten eller en samling i midten. Så vil du altid kunne få mere end en 1/2 plade ude i sider. Dette gælder for de rum hvor man ikke kan kigge linjer ud.
Fra stuen - igennem gangen - og ud til rum øverst på tegning kan man se en linje. ( går ud fra at der er døre) Her kan du gå ud fra gangens bredde som ser ud til at være 112 cm Det er så ( 2 x 56 cm ) = 112
Stuen starter så også med en plade på 56 cm - Så det bliver 56 + (14 x 60 ) + 27 = 923 cm. Så skal øverste rum kontrolleres her får du fra venstre 60 +( 4 x 60 ) + 56 = 356
Det ser fint ud men er nok for risikabel hvis der er lidt skævhed.
Så jeg ville rette det lidt til så det kommer til at se sådan ud.
gang 55 + 57 = 112
Stue  55 +( 14 x 60 ) + 28 = 923
Øverste  59 + ( 4 x 60 ) +57 = 356
Det er nok det bedste resultat. Du får en fin linje igennem gangen. Man kan ikke se forskel på 55 og 57 cm  Stuen er så lang at man har svært ved at se der mangler symmetri der. Og øverste rum får ikke en uheldig sprække ude til venstre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så har jeg forsøgt mig med, at tegne den rette linje gennem værelserne og forsøgt at afbalancere enderne.
Er det helt håbløst?
Det kan nok ikke gøres meget bedre.
Men nu vi er ved de små detaljer så har du 2 store stykker og 2 små overfor hinanden i døren imellem stue og gang. Hvis du bytter om på start stykker i gangen bliver det bedre, men så skal du også bytte om i øverste rum da det for nuværende er helt ok. men ændres hvis gangen flyttes.
Jeg er ret sikker på at der ikke er andre end dig selv der ser det bagefter men alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan godt se, hvad du mener, men ødelægger det ikke en del af symmetrien i det øverste rum og lave denne ombytning i bytte for noget som de fleste måske ikke ser?

Bliver det egentlig ikke en udfordring i forhold til spots i gangen når samlingen og dermed forskallingen er i midten af rummet?
Annonce
Den lille detalje ved døre  kan man vælge eller vælge fra det har ikke en stor betydning.
Nu når der kommer spot ind i billedet skal det nytænkes.
Så skal der være 1 hel række i midten.
Og så kommer det til at være således
stue        26 +(14 x 60 ) + 57 = 923
gang       26 + 60 + 26 = 112
øverste   30 + (5 x 60 ) + 26

Det må så være bedste resultat når spot skal indregnes i midten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så har jeg givet det et skud igen :)
Der er rykket en plade i midten i gangen og der burde være taget højde for stor og lille på hinanden.
Jeg ser at jeg har en regnefejl hvor jeg gik ud fra 356 cm i øverste rum. Hvorfor det ved jeg ikke.  Det ser jeg nu skulle være 412 cm.  Det har du heldigvis selv rettet ind. Så i min måde at skrive det op på bliver det
26 + (6 x 60 )+ 26 =412  
Så konklusion er at det sådan du bør sætte det op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt, og mange tak for hjælpen!:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis