Udendørs stikkontakt og julebelysning

Kære alle

Jeg har et spørgsmål - eller måske mere en undren og søger et svar..   

Jeg har, som så mange andre, netop opsat årets julebelysning. Flot. HN har leveret udendørskæden, den er monteret i træet og trukket til nærmeste udendørs stikkontakt. Alt er samlet efter forskrifterne med forlængerkabler lavet til kæden, så det hele kan tåle december måneds våde vejr.

Min udendørs stikkontakt er en LK Opus 74 (helt standard planforsænket).

Her opstår spørgsmålet:

Kædens stik er monteret i den udendørs stikkontakt, som selvsagt udsættes for alt vejr og vind (ingen udhæng på huset). Stikkontakten bruges ude og er selvfølgelig sikret mod vejr og vind. Den bruges til alle haveredskaber mv. i løbet af sommeren. Men hvordan kan den holde til vejr og vind, når der er et stik monteret?

Jeg er vel egentlig ikke i tvivl om, at det dur, og at det er meningen, at julebelysningen også monteres direkte i den udendørs kontakt (selvom det sidder der i knap 2 måneder) i alt slags vejr (vel?), men er den virkelig også vandtæt, når der er monteret et stik i kontakten? Klappen som beskytter kontakten er jo så slået op og vand vil da uundgåeligt komme ind/rundt om selve stikket?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det har du ret i, men det virker jo alligevel gang på gang. Dæksel over er ikke helt uden betydning, den skærmer jo for langt det meste regn.
Og stikkontakt er netop ikke vandtæt forstået på den måde at man kn spule på den uden t der kommer vend ind. Den er regntæt altså tæt over for dråber der kommer oppefra eller i en mindre vinkel ind på den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Faktisk er stikkontakten stænktæt og ikke vandtæt, når der ikke er sat noget i stikkontakten. Klassificeringen stænktæt gælder kun ved lukket lukket låg og under de forhold, som Erik nævner. Mon ikke skikkontakten holder til julebelysningen     

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis